Wat is Paleo?

Paleo begint steeds vaker in de media te verschijnen en steeds meer mensen hebben wel eens de term ‘Paleo‘ en ‘Oervoeding‘ gehoord. Met deze termen wordt er een verwijzing gemaakt naar de manier van eten en leven van onze verre voorouders, de jagers en verzamelaars. Wat ze precies aten is niet helemaal meer na te gaan en lastig exact na te bootsen, maar een paar dingen staan vast:

Onbewerkt en direkt uit de natuur

  • Ze aten alleen onbewerkte producten direct uit de natuur: onbespoten en zonder chemische aditieven, zoals knollen, bessen, eieren, eetbare groentes etc. Eten kwam niet uit een fabriek.

Granen stonden niet (geregeld) op het menu

  • Of de oermens helemaal geen graan at, daar is nog niet iedereen het over eens. Maar wat wel vast staat is dat er in ieder geval niet de enorme hoeveelheden graan of peulvruchten werden gegeten die de moderne mens vandaag de dag eet. Graan moet namelijk nogal bewerkt worden voordat het eetbaar wordt, dus het is onwaarschijnlijk dat dit geregeld op het menu stond bij onze verre voorouders. Onze darmstelsel is er niet op gemaakt om grote hoeveelheden graan en peulvruchten te verteren.

Een wilde bison melken?

  • Zuivel werd zeer waarschijnlijk ook niet in enorme hoeveelheden geconsumeerd. Het was bijvoorbeeld nogal lastig om een wilde bison te melken. Daarbij gaf een dier pas melk wanneer er gekalfd was, en werden ze niet kunstmatig elke keer bezwangerd om melk te kunnen geven. Logischerwijs was zuivel voor de oermens dus niet zo vanzelfsprekend. Zuivel werd al helemaal niet in gepasteuriseerde vorm genuttigd of ontdaan van vet (halfvol of mager) of van koeien die niet uitsluitend gras hebben gegeten. Pas op het moment dat we dieren gingen temmen en domesticeren gingen we gereregeld zuivel consumeren (maar dan nog altijd in rauwe ongepasteuriseerde vorm).

De oermens deed niet aan sport, maar…

  • Ze bewogen meer, gevarieerder en op een natuurlijkere manier dan de moderne mens. De moderne mens kan wel tot zo’n 10 uur op een dag zitten en dat proberen we dan goed te maken met een paar uurtjes sporten in de week. We zijn niet gemaakt om dagenlang te zitten maar om juist te bewegen.

Een natuurlijkere bioritme door gebrek aan elektriciteit en moderne technologie

  • De oermens was min of meer genoodzaakt volgens de nacht- en dagritmes te leven door gebrek aan kunstlicht (gebruik van lampen wanneer het donker is) en andere tijdsbesteding mogelijk gemaakt door o.a. moderne technologie (televisie kijken of computeren bijvoorbeeld)

Veganisme of uitsluitend plantaardig eten was zeer onwaarschijnlijk

  • Dierlijke producten stonden op het menu (van insecten, eieren tot wat ze konden vangen, zoals vissen, gevolgete of alles wat liep en bewoog). De dieren die gegeten werden hadden genoten van hun natuurlijke voeding en konden vrij bewegen in de natuur.

Witte suiker bestond niet en suikerrijke voeding werd niet in enorme hoeveelheden geconsumeerd

  • Om witte suiker te krijgen uit een suikerbiet, moet daar een heel proces aan vooraf gaan. Suiker in geraffineerde vorm werd dus niet genuttigd. Natuurlijkere vormen van suiker in de vorm van honing of fruit werd wel gegeten, zij het niet in grote hoeveelheden. Verschillende soorten fruit was niet het hele jaar door verkrijgbaar (afhankelijk van waar de oermens woonde) en het was geen makkelijk klusje om aan honing te komen (steek je hand maar eens in een bijenkorf). 😉 Tegenwoordig consumeren we zo’n 32 kilo aan geraffineerde suiker per jaar. Je hoeft geen geleerde met een hoge IQ te zijn om te beseffen dat ons systeem daar eigenlijk niet voor gebouwd is.

Onze eet- en leefomstandigheden zijn de afgelopen paar duizend jaar enorm veranderd maar onze genen zijn daarentegen nauwelijks mee veranderd

Door alle veranderingen die de landbouw, industriële revolutie en moderne technologie ons heeft gebracht, zijn we als mens steeds verder van de natuur en onze natuurlijke leefomgeving komen af te staan. Onze genen zijn echter niet of nauwelijks mee veranderd, waardoor we als reactie op deze ingrijpende veranderingen, vatbaarder zijn geworden voor (welvaarts)ziekten, overgewicht en depressies. Door te proberen de Paleo principes te integreren in onze moderne levensstijl (het beste van de twee te combineren) kunnen we ziekten en aandoeningen, vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl, terugdraaien en/of voorkomen. Op zijn minst kunnen al bestaande klachten en symptomen door Paleo verminderen.

Paleo voedingslijst

Hoe ziet zo’n paleo dieet er nu uit? Wat is wel toegestaan en wat niet? Lees hier verder.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de theorie en wetenschap achter Oervoeding/Paleo lees dan:

Of bezoek eens de volgende websites: