Zwangerschapsupdate: over de helft

De tijd lijkt voorbij te vliegen deze derde zwangerschap. Het is voor mijn gevoel nog maar kort geleden dat ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen hield, en inmiddels ben ik over de helft van de zwangerschap en begin ik ons frummeltje goed te voelen (de placenta ligt pal aan de voorkant waardoor het even heeft geduurd).

Zoals ik al eerder geschreven had was ik de eerste maanden behoorlijk misselijk en moest ik erg veel overgeven. Gelukkig klaarde dit met 14 weken op en kon ik tijdens de mei vakantie genieten in Italië zonder me constant beroerd te voelen. Ook was ik redelijk fit, ik liep berg op berg af en dat ging allemaal goed. Daar kwam in week 16 helaas een einde aan.

Begonnen met sporten in mijn zwangerschap

Ik ben sinds week 5 van mijn zwangerschap begonnen met sporten (dus ik train inmiddels al ruim 15 weken). Sommige keken mij vragend aan als ik ze vertelde dat ik uitgerekend in mijn zwangerschap ben begonnen te sporten. Ik heb helaas nou niet bepaald een sterke romp, wat eigenlijk best wel belangrijk is als je een groeiende buik hebt. Daarbij heb ik tijdens mijn tweede zwangerschap ontzettend veel last gehad van bekkeninstabiliteit die al met 16 weken begon. Die bekkeninstabiliteit was verschrikkelijk, ik had opgegeven moment altijd pijn en kon er letterlijk niet van lopen, zitten of staan. Zelfs in rust bleef ik last houden. Ik kwam toen terecht bij een goede bekkentherapeute die vaststelde dat het eigenlijk best slecht gesteld met me was qua spierkracht. Mijn bekkenbodem was nog behoorlijk verzwakt van de eerste bevalling wat voor blaasklachten zorgde, en mijn onderrug was instabiel doordat mijn spieren mij niet stabiel konden houden. De spieren waren daardoor ook weer behoorlijk verstijfd dat mij beperkte in het bewegen waardoor ik ook nog eens een verkeerde houding aannam en op een slechte manier bewoog. Dat in combinatie met verwekende banden, was ik de klos. Naast het los en soepel maken van de spieren en de gewrichten tijdens de bekkenfysiotherapie, moest ik van haar flink aan de slag met oefenen, oefenen en oefenen. Zo ging ik een heel traject in van veel sporten, en dat had echt resultaat. Aan het einde van de zwangerschap was ik daardoor best redelijk mobiel, de klachten waren onder controle en ik kwam niet ongecontroleerd aan in gewicht.

Helaas heb ik na de bevalling het sporten niet door kunnen zetten doordat ik ziek werd (wat uiteindelijk ertoe leidde dat ik Paleo ben gaan eten) en ik was me er dus van bewust dat als ik niet gauw ging sporten en trainen, ik straks weer de klos zou zijn. Dus met 5 weken zwangerschap meldde ik me weer aan bij dezelfde fysiotherapeute en ben ik begonnen te trainen met een personal trainer. Ik moest behoorlijk van ver komen, want het bleek weer behoorlijk triest met me gesteld te zijn. 😉 Helaas kon ik niet voorkomen dat ik met precies 16 weken weer instabiel werd door het verweken van de banden dankzij de zwangerschapshormonen. Dat is ook een beetje pech hebben volgens mijn fysiotherapeute. Liep ik in week 15 nog berg op en berg af, kon ik in week 16 niet zonder pijn een maaltijd bereiden in de keuken of normaal een wandeling maken.  Ik moet er wel bij zeggen dat de klachten veel minder erg waren als tijdens mijn vorige zwangerschap (omdat ik toch al wat sterker aan het worden was) en inmiddels, nu weer 5 weken verder kan ik echt zeggen dat mijn klachten goed onder controle zijn en inmiddels ook weer aan het afnemen zijn. Ik ben er echt nog lang niet qua spierkracht en het is een beetje een race tegen de klok met mijn groeiende buik en de verwekende hormonen. Maar tenzij ik gekke dingen doe, kan ik  heel goed functioneren. Ik heb een bekkenband aangeschaft voor wanneer ik langere periodes moet staan of lopen en verder wissel ik goed rust en activiteit af al moet ik daar nog wel een goede balans in zien te vinden. Het belangrijkste is dat ik toch vooral door blijf gaan met sporten. Dit doe ik momenteel nog steeds met behulp van een personal trainer omdat het nogal nauw komt met wat voor oefeningen ik wel en niet kan doen. Bij sommige oefeningen moet men echt mijn heupen vast houden zodat ik stabiel blijf. Hopelijk lukt het me vanaf volgende maand wel om zonder persoonlijke begeleiding de oefeningen te doen, aangezien het best een dure grap is. 😉

Behoefte aan koolhydraten

Qua voeding kan ik gelukkig zeggen dat ik redelijk netjes eet. Af en toe komt er weleens een halve Tony voorbij (die deel ik dan netjes met mijn man en kinderen), maar over het algemeen eet ik goed. Ik merk wel dat ik meer koolhydraten nodig heb dan voorheen. Voor de zwangerschap at ik eigenlijk redelijk low carb en daar voelde ik me prima bij, maar als ik nu geen redelijke portie koolhydraten bij mijn maaltijd eet (in de vorm van bakbananen, zoete aardappels, witte aardappels, beetje rijst of glutenvrije pasta) dan blijf ik gewoon honger houden. Ik geef daar maar aan toe en zorg dat ik bij elke maaltijd genoeg koolhydraten eet. 2 keer in de week eet ik een maaltijd met glutenvrije pasta, zo’n twee keer per week komt er ook Yam glutenvrije desembrood op tafel en verder haal ik mijn koolhydraten vooral uit Paleo bronnen (favoriet zijn bakbananen en zoete aardappels). Tussendoor kun je me momenteel erg blij maken met fruit (vooral perziken). Verder zijn er niet echt bijzonderheden qua voeding. 🙂

Tot zover mijn lange zwangerschapsupdate. 🙂

Foto genomen met bijna 21 weken zwangerschap. zwanger-bijna-21-weken

 

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens