De Poepdokter (recensie) van Nienke Tode-Gottenbos (aka de Groene Vrouw)

Misschien heb je het al in de media opgemerkt, het verschijnen van het boek ‘De Poepdokter‘. Ik had het boek al vol verwachting besteld in de voorverkoop. Twee dagen terug viel het boek in de brievenbus, en de dag erna las ik het in een middag uit. Ik denk dat daarmee bijna alles gezegd is. 😉

Wie al een tijdje mee leest in de blogwereld van voeding en gezondheid, kan Nienke’s blog ‘De Groene Vrouw‘ gewoonweg niet zijn ontgaan. Naast leuk schrijven, kan ze goed en duidelijk informatie overbrengen. Met name over de darmgezondheid, maar ook over voeding en gezondheid in het algemeen. Daarnaast ze schopt tegen heilige huisjes, gooit ze er weleens een rant uit, en durft ze over onderwerpen te schrijven die voor velen taboe zijn. Dit doet ze al jarenlang op zo een manier, waardoor ze duizenden trouwe lezers heeft weten te vergaren, te onderwijzen en te inspireren. Zelf heb ik echt zo ontzettend veel geleerd van haar informatieve blogs, en al heel wat dingen succesvol toe weten te passen. Ik verwijs veel van mijn vrienden/kennissen die weleens vragen hebben, om haar blog er eens op na te slaan. Toen ze aankondigde dat ze een boek aan het schrijven was, was ik natuurlijk enthousiast en blij voor haar. Het paste ook helemaal in de lijn der verwachtingen en ik had gelijk besloten dat ik haar boek zou kopen en lezen.

Op een toegankelijke, beknopte wijze en op een toon die we van Nienke gewend zijn (al lijkt ze wel wat ingetogener in haar boek dan op haar blog) legt ze het spijsverteringsproces uit. Ze staat stil bij hoe dat mis kan gaan en wat je kunt doen om het zelf een handje te helpen. Daarnaast geeft ze haar lezer een kijkje in de wondere wereld van de darmflora. Hoe ziet de darmflora eruit, waar zit de darmflora precies, waarom is het nuttig voor ons, wat kan er mis gaan, hoe kan je je flora een handje helpen en een zo’n goed mogelijk ‘thuis’ geven. De Poepdokter is op sommige onderdelen wel wat beknopter dan de artikelen die op haar blog staan. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het mij op is gevallen dat ze op haar blog dieper op sommige onderwerpen ingaat, die ook in haar boek worden behandeld, maar dan dus beknopter. Aan de andere kant is de Poepdokter gewoon het complete verhaal (alle puzzelstukjes samen). Het is boek is overzichtelijk, leest goed weg, en is wederom leerzaam, zoals we van haar gewend zijn.

Er zijn ook wat recepten in het boek opgenomen (al zijn het er niet veel), waaronder haar variant van de graanvrije pizzabodem op basis van cassave. 🙂 De recepten staan verspreid door het boek, wat het soms wat lastiger maakt als je een speciaal recept even snel terug wilt zoeken (je moet dan eigenlijk even in de inhoudsopgave kijken). Wat mij betreft hadden ze bij elkaar in 1 hoofdstuk gemogen. 😉 De opmaak van het boek is vrolijk, met grappige animaties, en de foto’s van de recepten zijn door niemand minder gemaakt dan foodfotograaf Simone van den Berg (bekend van Simoneskitchen.nl).

Mijn conclusie? Een aanrader. Het is zo’n soort boek die ik aan veel vrienden zou willen uitlenen. 😉 De-poepdokter1

De-poepdokter2

De-poepdokter3