EetPaleo in 7 stappen (review)

Eigenlijk had ik al een tijd geleden het boek ‘EetPaleo in 7 stappen‘ onder de aandacht moeten brengen op mijn blog. Maar, zoals de meesten wellicht weten, gooide de eerste maanden van mijn zwangerschap, roet in het eten. 😉 Inmiddels is dit niet meer het nieuwste boek van Marinka, ze heeft er namelijk twee nieuwe boeken bij “EetPaleo ontbijt” en “EetPaleo slowcooker“. Geweldige nieuwe thema’s. Ze gaat als een trein met het creëren van kookboeken en nieuwe recepten. 🙂 Ik ben er erg benieuwd naar. Maar laten we het nu eerst hebben over ‘EetPaleo in 7 stappen‘.

Dikke pil

Afgelopen november was ik uitgenodigd om haar boeklancering van ‘EetPaleo in 7 stappen‘ bij te wonen. Deze vond plaats op boerderij ‘De Sprankenhof‘ in Udenhout, waar alle foto’s van Marinka zelf uit het boek gemaakt zijn door fotograaf Pim Horvers. Daar kregen we allemaal een exemplaar van het boek toegereikt. Wat ons allemaal opviel was vooral hoe dik en zwaar ‘EetPaleo in 7  stappen‘ is. Met 480 bladzijdes is het aanzienlijk dikker dan haar eerste boek.

Veel informatie!

Het grote verschil met haar eerste boek is vooral de hoeveelheid aan informatie die Marinka geeft om Paleo eenvoudig in 7 stappen toe te gaan passen (wel meer dan 130 bladzijdes). Haar persoonlijke missie was vooral om Paleo makkelijk en toegankelijk te maken voor iedereen. Geen smoesjes meer wat dat betreft, want ze geeft ontzettend veel tips om het Paleo leefstijl tot een succes te maken. Ik zeg met nadruk leefstijl, want ze heeft het niet alleen beperkt tot eten, maar geeft ook tips hoe je op andere vlakken winst kan boeken voor je gezondheid. Zelf ben ik uiteraard geen leek meer en veel informatie was natuurlijk niet nieuw voor me. Maar ook ik heb toch weer wat nieuwe dingen opgepikt toen ik door haar praktische tips ging, o.a. hoe je een makkelijke salade samenstelt, want ik ben altijd zo inspiratieloos als het om salades gaat. 🙂 Voor lezers die er behoefte aan hebben heeft Marinka ook complete boodschappenlijstjes, maaltijdplannen en eetschema’s gemaakt. Completer kan eigenlijk haast niet. Wat had het fijn geweest als ik een aantal jaar terug dit boek in mijn handen had gehad. 😉 Het had me veel uitzoekwerk gescheeld, alles wat je moet weten wordt je in dit boek aangereikt.

De recepten zijn enorm toegankelijk

Ik kan niet anders zeggen dat de recepten erg toegankelijk zijn. Het merendeel is snel en makkelijk te bereiden zonder al te gekke ingrediënten (op het enkele gerecht met insecten en zeewier na). Daar heeft ze goed aan gedaan, want Paleo is al een hele omschakeling voor velen en dan is het fijn dat je bijna alles in de supermarkt kan vinden. Haar focus ligt vooral op veel groente vergezeld met vlees/vis of gevogelte (met name ook makkelijke stukken vlees zoals voornamelijk het gebruik van kipfilet in plaats van hele kippen). Ik denk ook dat dit haar insteek was bij het creëren van de recepten. Ze bewijst dat je helemaal niet veel tijd aan boodschappen of voorbereidingen kwijt hoeft te zijn om een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Uiteraard heb je voor sommige recepten wel keukengadgets nodig die wellicht niet iedereen die net met Paleo begint, in huis heeft, zoals een spiraalsnijder. Maar het overgrote meerderheid van de recepten zijn te bereiden met behulp van een keukenmes en snijplank, een gasfornuis/oven en een pan/ovenschaal. 😉

Ondanks al bovenstaande voordelen, sprak mij persoonlijk, als echte kookfanaat en fervente foodie, haar eerste kookboek meer aan qua recepten. Het is meer dat ik bijvoorbeeld kipfilet thuis nooit gebruik omdat biologische kipfilet nogal duur is en ik eigenlijk andere stukken van de kip ook gewoon lekkerder vind. Maar ik snap haar keuze voor alleen kipfilet wel, het is het meest makkelijk stukje kip die je zonder gedoe kan bereiden. Verder vind ik het op zijn tijd ook erg leuk om met nieuwe exotische ingrediënten te koken of wat meer tijd in de keuken door te brengen. Ik denk ook niet dat ik zelf niet tot het doelgroep behoor dat ze voor ogen had, en dat is ook helemaal niet erg. Haar missie was immers met haar boek om Paleo voor iedereen toegankelijk te maken, en ik kan niet anders concluderen dat ze daarin geslaagd is. 🙂 Daarbij zijn er ook voor mij de laatste tijd genoeg dagen dat ik gewoon geen fut heb om ingewikkeld bezig te zijn, of dat ik door mijn zwangerschap mijn man moet laten koken en boodschappen doen. Dan is haar boek nu wel echt een uitkomst. 🙂 Ik ga haar boek voor hem een vast plekje op de aanrecht geven, om het hem makkelijker te maken op die dagen. Goed idee, toch? 🙂

Mijn favorieten

Uiteraard heb ik ook zo mijn favorieten uit ‘EetPaleo in 7 stappen’. Marinka heeft een kindergedeelte toegevoegd met kinderontbijtjes, kinderlunches, kinderdrankjes etc. Deze vind ik als moeder persoonlijk erg leuk voor de inspiratie.  Verder kan ik het salade gedeelte zelf erg waarderen omdat ik altijd om inspiratie te springen sta (ik kom bijna nooit verder dan sla blaadjes en komkommer). Er staan een boel lekkere salades in die ik graag wil uitproberen, zoals de balsamico aardbeien salade en de appel-zalm salade. Maar mijn allergrootste favoriet is toch wel de taco salade op bladzijde 317. Ik heb het niet zelf bereid, maar mijn man is met het recept aan de slag gegaan, en met succes. Het bewijs dat de ‘niet-kook-fanaten’ zoals mijn man, ook aan de hand van ‘EetPaleo in 7 stappen’ een lekkere voedzame maaltijd op tafel kunnen zetten. Zeg nou zelf, het ziet er heerlijk uit, toch?taco-salade-uit-Eetpaleo-in-7-stappen
Copyright foto: Marinka Bil

EetPaleo is hier of hier te verkrijgen en kost 29,95.

*Ik heb het boek gekregen. Maar wees gerust, als ik het niet de moeite waard had gevonden, als ik niet enthousiast was, of als het een slecht boek was geweest, dan had ik er niet over geschreven. Ik ben altijd eerlijk in het geven van mijn mening. 😉

eetpaleo-in-7-stappen-2
Ter vergelijking, hier kun je zien hoe dik EetPaleo in 7 stappen is. 🙂

eetpaleo-in-7-stappen-1