Witte chocolade bonbons met citroen, kokos en vanille (Paleo, suikervrij, zuivelvrij, glutenvrij)

De eerste week van de ‘EetPaleo suikervrij in 21 dagen‘ zit erop. De afgelopen week ging nog niet zo heel goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op het moment eliminatiediëten erg lastig vind vol te houden. Ik heb jarenlang mijzelf van alles ontzegd of verboden te eten. Ik was daar erg goed in… tot ik het vorig jaar gewoon niet meer kon. Alleen regulier Paleo kan ik prima volhouden en het is makkelijk glutenvrij te blijven (daarin heb ik dan ook geen keus) maar nog strengere eliminaties kon ik er niet meer bij hebben. Zo vond ik het van tijd tot tijd lastig om rauwe zuivel te laten staan of koffie, om maar iets te noemen (wetende dat ik er niet zo goed tegen kan). Maar ik weet dat ik drastisch moet minderen met Paleo zoetigheden te eten, want de laatste maanden at ik daar gewoon te veel van. Met als gevolg dat het ontzettend moeilijk werd een dag niet iets zoets te eten. Dan weet je eigenlijk dat het te ver heen is gegaan.

Maandag & Dinsdag (de eerste 2 dagen)

De eerste 2 dagen waren het moeilijkst. Ik had behoorlijk trek in zoet en mijn gedachten werden alsmaar door geplaagd. Toen ik ook nog eens voor een klant een webshop moest vullen met foto’s van allemaal heerlijke zoetigheden, kreeg ik het behoorlijk moeilijk. 🙁 Dit resulteerde dat ik ’s avonds toch de fout in ging door 1 kleine dadel met een stukje hele pure chocolade (92%) te eten.

Woensdag tot en met vrijdag

De trek in zoet begon weg te ebben. Ik had gelukkig geen last van ontwenningsverschijnselen. Waarschijnlijk omdat ik in vergelijking met de gemiddelde persoon eigenlijk best weinig suiker eet. Eigenlijk is fruit uit den boze in het ‘EetPaleo suikervrij in 21 dagen‘ programma, maar ik had donderdag bij het ontbijt een paar blauwe  besjes op en vrijdag een halve – niet zo rijpe -banaan in een smoothie (pompoen smoothie met chai amandelmelk) die ik voor het hele gezin had gemaakt. Ik maakte voor de echte lekkere trek de witte chocolade bonbons met citroen en kokos (zie recept hier onder) die niet gezoet waren. Het recept is geïnspireerd op een recept van Diane Sanfilippo, alleen verving ik de kokosolie door cacaoboter. Deze vielen ook in de smaak bij de kinderen en mijn man. 🙂 Verder at ik de hele week super gezond, met heel veel groente (drie keer per dag) en goede eiwitten,  waardoor ik redelijk goed door kon tot de volgende maaltijd.

Zaterdag

Zaterdag ging het fout. Ik was de hele dag aan het werk voor een klant. Een website moest de volgende dag af zijn (was een spoedklus tussendoor) en ik was er bijna de hele dag mee bezig. Sinds mijn man 100% als zelfstandige werkt ben ik hem begonnen te helpen om zo de hoeveelheid opdrachten die binnen komen, aan te kunnen. Maar tja, voor mij gaat het allemaal wat minder makkelijk dan voor mijn man (die PHP programmeur is). Op het ontbijt na, had ik helemaal geen tijd om fatsoenlijk eten te maken. Ook was ik gewoon niet goed voorbereid, waardoor ik om 18:00 uur aan het trillen was van de honger (toch nog niet afgekickt van suiker blijkbaar!) en letterlijk geen kracht meer had om eten te maken. Mijn man was ook niet helemaal lekker dus die zag koken ook niet zitten  Dit resulteerde in een telefoontje naar de pizzeria in onze straat, die verrukkelijke glutenvrije pizza’s maken… oops. Nu zijn pizza’s natuurlijk niet zoet, maar glutenvrije granen zijn niet toegestaan in het ‘EetPaleo suikervrij in 21 dagen‘ programma. Geraffineerde glutenvrij bloem/meel is namelijk ook niet lief voor je bloedsuikerspiegel aangezien het heel  koolhydraatrijk is.

Met een schone lei beginnen

Dat het zaterdag fout ging, betekent natuurlijk niet dat ik het er nu bij laat. Vandaag begin ik gewoon weer met een schone lei en ga ik gewoon verder met het laten staan van zoet en niet Paleo glutenvrije pizza’s. 😉 Ik moet me duidelijk beter voorbereiden als ik weet dat ik het een dag super druk zal hebben. Zo hoef ik me geen zorgen te maken over het koken en kan ik wel gezond eten.

Recept voor witte chocolade bonbons met citroen, kokos en vanille

Ingrediënten voor ongeveer 27 stuks

  • 100 gram Santen
  • 100 gram cacaoboter
  • Sap en rasp van 1 kleine citroen
  • 1 theelepel vanillepoeder
  • Optioneel 1 à 2 eetlepels rauwe honing (voor wie niet de ‘EetPaleo suikervrij in 21 dagen‘ programma volgt)

Bereiding

  • Smelt de Santen en cacaoboter op een laag vuurtje.
  • Doe de gesmolten Santen en cacaoboter in een kom.
  • Voeg de raps en sap van de citroen toe en de vanillepoeder.
  • Klop met een handmixer tot het mengsel goed gemengd is.
  • Verdeel het mengsel over de chocoladevormpjes en leg ze in de koelkast tot ze volledig hard zijn geworden.

Dit recept past in het ‘EetPaleo suikervrij in 21 dagen‘ programma. 

witte-citroen-kokos-bonbons-2 witte-citroen-kokos-bonbons-1

Tags: , ,

Reactie 2 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Hallo..wat een leuk recept maar hoe kom je aan cacaoboter, kun je daar evt. ook kokosolie voor gebruiken?

    • Cacaoboter kun je in de reform, biowinkel en zelfs in de grotere albert heijn vinden. Vervangen met kokosolie kan, ze zijn dan wel een beetje anders maar vast ook heel lekker.