Paleo Mama: Marlies

Vandaag deelt Paleo mama Marlies haar verhaal. Na een hele zoektocht wat voor haar werkte, probeerde ze Paleo uit omdat ze zwangerschapsdiabetes had ontwikkeld. Met succes! Ik zou zeggen, zet een kopje koffie of thee voordat je verder gaat lezen, want het is een behoorlijke kluif, maar het is de moeite waard. Wat ze te vertellen heeft vind ik inspirerend! Lees over haar zoektocht om weer gezond te worden en hoe ze Paleo toepast in haar jonge gezin.

Lijkt het je ook leuk om als Paleo mama of papa mee te werken? Stuur dan een mailtje naar mail@paleofamilie.nl 

Wil je wat over jezelf en je gezin vertellen?

Ik ben Marlies Kuijvenhoven – Blom (29 jaar) en getrouwd met Reinier Kuijvenhoven (34 jaar). Samen hebben wij twee kinderen: Florian (2,5 jaar) en Pepijn (15 maanden) en in juli 2016 verwachten we ons derde kindje. Sinds de geboorte van onze tweede zoon ben ik fulltime huismoeder en doe dit met veel liefde en plezier. Voor die tijd heb ik 5 jaar met veel passie in het basisonderwijs gewerkt. Binnen het drukke (maar erg leuke) bestaan als huismoeder vind ik het heel leuk om met ons interieur bezig te zijn, knutsels te maken met de kinderen, veel naar buiten te gaan en vind ik mijn ontspanning in sporten en koken.

Wat heeft jou gemotiveerd om graanvrij te gaan eten?

Al mijn hele leven neemt voeding een speciale plek in mijn leven in. Tot een jaar geleden had ik erg veel moeite met het houden van maat en was het eten mijn lijf de baas. Nu is dat gelukkig andersom!

Sonja Bakker en Weightwatchers

Als puber vond ik mezelf net iets te dik en focuste ik mij op sporten en zo min mogelijk eten. Dit was geen goede combinatie en ik ontwikkelde een vorm van boulimia. Toen ik niet meer ongesteld werd ging bij mij de knop om en probeerde ik te zoeken naar een andere manier om een gezond gewicht te krijgen en behouden. Dit was best lastig, want wat is nou gezond en wat past er bij mij? Ik probeerde verschillende diëten zoals die van Sonja Bakker (met lightproducten) en Weight Watchers, waar ik de hele dag bezig was punten te tellen. Het was allemaal geen succes want ik bleef maar honger houden en was teveel met eten bezig. Ik werd er erg onrustig van. Ik besloot uiteindelijk om alles met mate te eten en mezelf niets meer te verbieden want dan ging het toch vaak mis. Tijdens mijn studie was ik verder wel tevreden met mijn gewicht omdat ik veel bewoog maar achteraf was ik in die periode wel vaak ziek: verkoudheid, griep, blaasontsteking of acute migraine

De ziekte van Pfeiffer

Bijna 6 jaar geleden kreeg ik acute Pfeiffer. Ik had net een nieuwe baan op een school als leerkracht en intern begeleider en zou een masterstudie gaan beginnen. Helaas bleek ik al tijdens de eerste schoolweek ziek te zijn. Ik was extreem snel moe, had heel weinig energie en kwam aardig wat kilo’s aan. Pas na een jaar was ik weer een beetje de oude. De tijd erna bleef ik nog erg snel moe, gevoelig voor allerlei infecties en had ook erg last van bloedsuikerschommelingen. Na een kort stukje fietsen zat ik al onder het zweet en wilde ik alweer naar huis. Gelukkig kon ik wel weer werken en had veel plezier in mijn werk als kleuterjuf maar als ik thuis was, was ik helemaal opgebrand.

Over op Clean – eating

Mijn man at van huis uit de Hollandse Pot, met veel brood, aardappelen, melk en op z’n tijd ook wat lekkers zoets. Ik was juist grootgebracht met veel variatie in voeding en gezondheid was thuis erg belangrijk. In ons huwelijk zocht ik een beetje naar een balans hiertussen. Al snel merkte ik dat ik juist van brood weer trek kreeg en ging trillen. Bijna een jaar na ons huwelijk kwam ik in mijn zoektocht uit op clean-eating. Zo at ik bijvoorbeeld veel minder brood en meer groente. Tussen de middag at ik dan bijvoorbeeld een heerlijke gevulde salade. In combinatie met lekker bewegen zorgde dit ervoor dat ik weer een beetje op mijn oude gewicht kwam en mijn energie weer terug kreeg.

Zwangerschapssuiker

Na de komst van ons eerste zoon bleven we zo eten en was ik redelijk tevreden met mijn gezondheid. Rond de dertigste week van mijn tweede zwangerschap bleek ik tot mijn grote verbazing zwangerschapssuiker te hebben. Gelukkig had ik niet erg hoge waardes en bleef het allemaal binnen de perken. Wel kwam ik in deze periode in aanraking met de Paleo leefstijl via de blog VoedZo waar ik graag eens op neus. Simone (gastblogster van VoedZo) vertelde dat ze ook zwangerschapssuiker had en deelde haar positieve Paleo ervaringen (ze heeft ook een eigen blog Fit en Puur). Stapje voor stapje ben ik begonnen om Paleo door te voeren. Ik heb tijdens deze zoektocht heel veel gehad aan de blog EetPaleo en het bijbehorende EetPaleo kookboek.

10 kilo lichter

Omdat ik het goed wilde doen en het ook vol wilde blijven houden besloot ik om eerst de ontbijtjes en het avondeten onder de loep te nemen en aan te passen. Al snel was ik helemaal over op de Paleo leefstijl. Alles wat nog aan bewerkte voeding bij ons in de kasten lag heb ik heel richelreus weggedaan en stapje voor stapje breidde ons Paleo proof kookassortiment zich uit. Al snel voelde ik me heel erg fit en krachtig. Dat kon ik als moeder goed gebruiken! Daarnaast zat ik een aantal maanden na de komst van ons tweede kindje moeiteloos op mijn jeugdgewicht (10 kilo afgevallen). Dit kwam ook doordat ik borstvoeding gaf/geef en de hele dag door het huis ren en vlieg!

Lekker en gevarieerd eten

Na een drukke dag met onze jongens vond ik het heerlijk om me te verdiepen in nieuwe gerechten en inzichten en bereidde ik vaak al wat voor. Ik vind het zelf erg leuk en lekker om te variëren dus zo maak ik elke ochtend een ander ontbijt en lunch. Uiteindelijk hebben we nu ongeveer 5 standaard ontbijtjes en lunches die heel gemakkelijk klaar te maken zijn maar die er toch voor zorgen dat het nooit saai word. In het weekend probeer ik graag weer eens een nieuw gerechtje uit. Boodschappen halen is eigenlijk heel makkelijk: we lopen de verpakte afdelingen voorbij en kopen alleen maar verse (tarwe en zuivelvrije) producten.

Manlief ook enthousiast

Zo langzamerhand begon mijn man ook steeds enthousiaster te worden en is telkens weer verbaast over mogelijkheden. Mijn man heeft snel last van zijn buik maar ook deze klachten verdwenen snel. Thuis eet hij het ontbijt en avondeten met alle liefde mee. Hij vindt het nog wel heerlijk om als lunch brood mee naar zijn werk mee te nemen. Ik vul zijn broodtrommel dan vaak aan met een eitje, wat rauwkost en noten. Twee of drie keer per week geef ik hem een salade of Paleo lunch mee. Vaak zijn dit restjes van de lunch van de vorige dag. Dit vult dan vaak zo goed dat er vaak weer wat mee terugkomt omdat hij het niet helemaal op kon. Daarnaast blijft hij het heerlijk vinden om heel af en toe eens even lekker Hollandse pot bij anderen te eten ook al merkt hij dat hij dan snel last van zijn buik.

Thuis de goede basis meegeven

De kinderen hebben bij ons lang borstvoeding gehad (de jongste nog steeds) en zijn pas met 6 maanden gaan eten. Wij hebben heel bewust gekozen voor de Raply methode waar kinderen zelfstandig leren eten en waar veel zintuigen bewust geprikkeld worden. De jongens eten alles met ons mee. Het blijven kinderen en zijn dol op zoet (en dat mag ook). Het liefst eten ze elke ochtend bananenpap of (Paleo)brood. Doordat ik veel probeer te variëren eten ze ook andere ( groente of proteïnen) ontbijtjes en genieten daar ook erg van. We vinden het als ouders wel heel belangrijk om overal een goede balans in te vinden. Onze oudste lijkt qua eten erg op mij; zodra hij iets van suiker (al is het onbewerkt) binnenkrijgt heeft hij moeite om maat te houden. Dit moeten we wel een beetje begeleiden omdat hij anders doorgaat en hij later moet spugen. Thuis zorgen we ervoor dat de basis een gezonde voeding is. We leven in een westerse maatschappij en je ontkomt niet aan bewerkte producten met tarwe en suiker. Ergens anders mogen ze best wel een taartje of iets lekkers wat niet Paleo is. We hopen ze mee te geven dat ze als ze ouder zijn een goede bewustwording hebben van eten en daar hun beste keus in kunnen maken. Een keertje iets anders eten kan ook best lekker zijn en zo is het dan extra bijzonder!

Wat zit er geregeld in het lunchtrommeltje van je kind?

Mijn oudste zoon krijgt fruit mee naar de peuterspeelzaal. Hij mag ‘s ochtends zelf wat uitzoeken en dan neemt hij deze heel trots mee. Al het fruit gaat in de fruitschaal en samen smikkelen de kinderen om 10 uur van het heerlijk meegebrachte fruit. Super goed en gezond!

Wat is jullie invulling van het Paleo dieet en leefstijl?

Over het algemeen proberen we echt Paleo te eten. Toch doen we niet moeilijk als de jongens een een bakje Griekse yohurt willen of een broodje willen eten. Variatie staat bij ons voorop.
Als we voor granen kiezen dan kiezen we het liefst voor de minst schadelijke vorm: witte rijst of wit brood. Toch komt dit niet heel vaak voor.

Snoepen alleen in het weekend

Doordeweeks eten we eigenlijk geen lekkers zoals taart of chips. Van huis uit ben ik ook gewend om juist iets lekkers te maken voor het weekend. Ik bakte in mijn clean-eating periode altijd veel met speltproducten. Ook deze heb ik helemaal geschrapt omdat dit niet goed bleek voor mijn bloedsuiker. Nu bak ik alleen nog maar met kokos-, kastanje- of amandelmeel. Op zaterdag probeer ik vaak iets lekkers te maken en kook ik vaak ook voor zondag zodat we dan echt de tijd voor ons gezin hebben.

Gezonde en makkelijke hapjes op feestjes

Op feestjes bak ik meestal twee taarten of iets anders lekkers. Zo probeer ik voor iedereen wat lekkers te hebben. Ik vind het erg leuk om dan extra uit te pakken om mensen juist te laten proeven dat gezond eten ook echt lekker is. Wel probeer ik rekening te houden met iedereen door bijvoorbeeld niet al te gekke dingen te bereiden. Paleo eten kan namelijk ook gewoon heel simpel in bijvoorbeeld stukjes paprika, worstjes en een lekkere groentespies. Als ik op een andermans feestje ben probeer ik altijd de beste keus te maken van wat er word aangeboden. Zoete dingen kan ik met gemak overslaan omdat ik weet hoe mijn lijf daarop gaat reageren. Bij de hartige hapjes zit er altijd wel wat tussen wat past binnen het Paleo principe. Een stukje kaas gaat er dan ook wel eens in!

Wat meer zoutige snacks nu ik zwanger ben

Nu ik zwanger en een erg lage bloeddruk heb merk ik dat ik meer behoefte heb aan zout. Waar ik normaal de kaas kan laten staan en alleen in het weekend een bakje Paleo chips eet verplaatst zich ook wel eens naar een door de weekse avond. Ik geniet er dan ook gewoon van en doe er niet heel erg moeilijk over. Mijn lijf geeft het immers aan en ik probeer naar mijn lijf te luisteren! Zolang alles met mate is het prima!

Hoe ziet een gemiddelde dag er bij jullie uit?

Rond half 9 starten we de dag met een gezamenlijk ontbijt. Dit zet ik meestal de avond ervoor al klaar zodat mijn man het s ochtends zo kan opwarmen of pakken. Hij zet het ontbijt altijd klaar en terwijl ik boven alles aan kant maak en de kleding van de jongens pak. Ik rouleer meestal 5 ontbijtjes: bananen of een andere pap, avocado bananenmousse met gekookte eieren, kokos of Griekse yoghurt met bessen en zelf gemaakte muesli en gekookte eieren, warme eieren boter en avocado in een kom of omelet met ontbijtspek. Zelf geef ik de voorkeur aan een hartig ontbijt omdat ik dan de hele ochtend voldoende energie heb. De jongens drinken een fles water aangevuld met probiotica en vitamine druppels. Wij drinken een glas water en koffie en nemen in deze december maand ook nog een probiotica pil.

Na het eten kleden we de jongens aan en spelen ze tot ongeveer 10.45 beneden terwijl ik de was opvouw en wat in het huishouden doe. Soms willen ze nog iets te knabbelen en mogen ze rozijntjes of een handje rauwe noten. Rond 11 uur gaan we naar buiten: we wandelen minimaal 40 minuten en vervolgens halen we boodschappen.

Rond 12.45 lunch ik met de jongens. Als ik iets bak dan probeer ik meestal iets meer te maken zodat we hier de volgende dag weer van kunnen eten of ik vries het in. Ik bied een proteïne / vetbron aan in de vorm van vlees, ei of vis. Daarnaast nog wat stukjes rauwkost en een vorm van groente ( smoothie of pannenkoek). We smullen hier allemaal van. Na de lunch lees ik voor uit de kinderBijbel en zingen we een Bijbels liedje. Na het eten mogen de jongens nog even spelen ( op het potje) en ruim ik op en zuig ik de benedenverdieping.

Tussen 14 en 16 uur slapen we allemaal. Als we wakker worden drinken de jongens diksap en krijgen ze iets te knabbelen: komkommerbootje met notenpasta (vetbron) en daarin rozijntjes of een lekker stukje droge worst of een appelsandwich met notenpasta. Ook hierin varieer ik graag. Daarna spelen we binnen of buiten.

Rond 17.30 begin ik met het eten en kijken de jongens Sesamstraat. Vaak probeer ik al wat voorbereidingen te treffen voor het ontbijt of het voorsnijden van allerlei rauwkost. Binnen ons drukke gezin probeer ik al mijn tijd zo efficiënt mogelijk in te delen en soms ook vooruit te koken of dubbel te koken zodat we het kunnen invriezen.

Om 18.15 eten we als gezin gezamenlijk en nemen we hier ook echt de tijd voor. Als ik de ene avond een stamppot heb gemaakt probeer ik de avond erop een roerbakgerecht te maken. De basis is een goed stuk vlees of vis voor iedereen, aangevuld met minimaal 2 groenten. In plaats van aardappelen eten we nu veel knolselderij, zoete aardappel, pastinaak, bieten, wortel of pompoen. Vaak vul ik dit aan met lekkere rauwkost. In het weekend eten we vaak nog een toetje.

Wat is jouw tip deze week?

In een druk gezin is gezond eten heel belangrijk. Toch moet dit niet teveel tijd in beslag nemen. Ik kies daarom ook wel eens voor voorgesneden stukjes pompoen. Dit scheelt net weer iets meer tijd. Ook bak ik vaak net iets meer groentekoekjes of pannenkoeken en vries het dan in. Zo heb ik altijd iets achter de hand. Wij eten vaak ook 1 x per week een restje die ik ingevroren heb.

Wat is jullie favoriete Paleo recept?

Onze kinderen zijn dol op bananenpap: pureer 1 banaan en kluts er 2 eieren bij. Klein beetje suikervrije amandelmelk erbij en als scrambled egg in de koekenpan bakken en omscheppen. Vervolgens in een kom met wat amandelmelk erbij en kokosvlokken erop. Smullen maar!

Ik geef graag de voorkeur aan een hartig ontbijt. Kook 2 eieren. Doe een beetje roomboter in een kom, prak de gekookte eieren erbij zodat de boter lekker gaat smelten, stukjes avocado erbij en wat zout erop en welkom energie!

 

Tags: , , , ,

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens