Paleo mama: Femke

Vandaag is de tweede mama in de reeks ‘Paleo mama‘ aan het woord. Vandaag vertelt Femke over zichzelf en haar gezin, en hoe ze zich inspant iedereen gezond te laten eten. Ook deelt ze met ons een heerlijk recept voor visnuggets. Zeker even verder lezen dus. Ze heeft trouwens ook een eigen blog ‘(H)eerlijk over eten‘ en als kPNI therapeute in opleiding heeft ze sinds kort ook een eigen praktijk ‘Voedenderwijs‘.

Lijkt het je ook leuk om als Paleo mama of papa mee te werken? Stuur dan een mailtje naar mail@paleofamilie.nl 

Wil je wat over jezelf en je gezin vertellen?

Ik ben Femke. Ik ben getrouwd en ben mama van drie heerlijke kids (een dochter van bijna 3, een zoon van ruim 4,5 en een dochter van net 9). Ik eet zelf Paleo AIP en doe mijn best de kinderen mee te nemen richting Paleo, maar dat lukt niet altijd en gaat met hele kleine stapjes. Mijn zoontje heeft een appelallergie en is gevoelig voor gluten en lactose, dus dat mijden we in ieder geval zoveel mogelijk.

Ik ben het afgelopen jaar heel druk geweest met de opleiding tot orthomoleculair therapeut volgens de richtlijnen van de kPNI (pfoe, wat een mondvol 😉 ), die nu bijna is afgerond. Ik ben inmiddels gestart met mijn eigen voedingsadviespraktijk “Voedenderwijs”. Tussen de bedrijven door blog ik wat op mijn persoonlijke blog “(H)eerlijk over eten” en doe ik vanalles voor de school en de peuterspeelzaal die mijn kinderen bezoeken.

Wat heeft jou gemotiveerd om graanvrij te gaan eten?

Vanwege allerlei lichamelijke klachten ben ik al een paar jaar onder behandeling bij een osteopaat. Zij opperde op enig moment, bijna 2,5 jaar geleden, dat het Paleodieet wellicht verbetering zou kunnen geven in mijn klachten. Tot op dat moment had ik eerlijk gezegd nooit erg nagedacht over voeding en eten. Toen ik dat wel ging doen, stond ik versteld van wat er allemaal over te vinden was en van de succesverhalen. Dat wilde ik natuurlijk ook wel! Ik ging “om”, van de ene op de andere dag. Ik ging door een zware periode, moest afkicken van suiker, koffie en chocola, ik moest ineens “echt” gaan koken (ja, ik was zo iemand die alleen maar uit pakjes, zakjes en potjes at…), maar hield vol. Ik viel af, kreeg meer energie, mijn migraine verdween. Ik hoorde van het Auto Immuun Protocol en schakelde na een maand of 8 Paleo daarop over in de hoop dat daarmee mijn restklachten (met name darmen en eczeem) ook helemaal zouden verdwijnen. Inmiddels weet ik dat er meer aan de hand is en dat een dieet alleen niet voldoende is om deze klachten helemaal op te lossen. Ik ben ermee aan de slag, maar herstellen kost tijd… Ik volg nog altijd het AIP om het herstelproces zo goed mogelijk te ondersteunen. Ik zou niet meer terug willen naar de “schijf van vijf”. Ik heb zoveel meer energie dan voorheen en mijn klachten zijn zoveel minder geworden, dat het alle moeite dubbel en dwars waard is.

Hoewel ik in eerste instantie voor mezelf begon, raakte ik ervan overtuigd dat Paleo ook voor de rest van het gezin een goed idee zou zijn. Ik nam hen van het begin af aan al mee in het Paleo avondeten. Echtgenoot vindt dat prima, maar maakt verder zijn eigen (volstrekt niet Paleo) keuzes. De kinderen eten – voor zover ze überhaupt eten :p – ’s avonds gewoon Paleo mee (hoewel ze ook wel regelmatig een keer frietjes of niet-Paleo pizza eten). Voor de rest nemen we babystapjes en blijf ik ze veel rauwkost aanbieden en laat ik ze regelmatig Paleo recepten proeven, bijvoorbeeld voor brood of snoepjes of koekjes. Jammergenoeg lusten ze het vaker niet dan wel. Of dat aan mijn bakkunsten ligt of aan hun smaakpapillen, is een nog onopgehelderde zaak …  😉

Soms voelt het alsof ik niet genoeg mijn best doe om de kinderen mee te krijgen in Paleo. Ik weet immers hoe gezond het voor ze is; moet ik dan misschien strenger zijn en ze gewoon niets anders meer aanbieden? Met alle bijbehorende strijd? Maar dan bedenk ik maar dat stress over eten veel ongezonder is dan een boterham nuttigen. 😉 En dat we al heel bewust met eten bezig zijn en ik ze dat ook meegeef. Ik heb aan mijn zoontje gezien hoeveel stress het hem soms opleverde als hij door zijn allergie wéér een traktatie op school moest overslaan en als enige uit de klas uit zijn eigen trommeltje moest kiezen. Hoe lekker hij ook vond wat daarin zat; toch wilde hij liever mee-eten van de traktaties…

Het laatste wat ik wil is etensstrijd. Ik heb helaas geen avontuurlijke eters die bij het zien van iets nieuws, dat meteen willen uitproberen. Wat de boer niet kent… 😉 Ik zie aan mijn oudste dochter dat ze door mijn voorbeeld vanzelf meer geïnteresseerd raakt in gezonde voeding en open staat voor “anders eten”. Ik ga ervan uit dat het bij mijn jongste twee ook wel zo zal lopen. Ik geef ze mee wat naar mijn idee gezond is, bied alternatieven aan en leg uit waarom, maar dwing ze niet. Als ik eerder bekend was geweest met Paleo, dan had ik de kinderen vanaf het begin op die manier laten eten. Dan hadden ze niet anders geweten. Ik merk dat voor hen het omschakelen van “schijf van vijf” naar Paleo heftig is en dat geleidelijkheid de beste manier is. Hele kleine stapjes, maar als ik zie wat ik intussen met hen heb bereikt, dat is dat toch echt wel een vooruitgang!

Ik kreeg in het begin heel veel vragen over mijn “andere” manier van eten. Vooral wat ik dan nog wel kon eten, als ik zoveel dingen niet meer mocht. Nou, meer dan genoeg, haha! Natuurlijk is het met bijvoorbeeld uit eten gaan lastiger, maar als ik van te voren contact opneem met het restaurant dan is er altijd wel een mouw aan te passen. En als we op pad gaan, heb ik voor mezelf altijd eten bij me.

Wat zit er geregeld in het lunchtrommeltje van je kind?

Uuuuuuhhhhh…brood? Haha! Als pauzehap krijgen ze altijd fruit of rauwkost mee. De meiden vinden dat prima, maar zoonlief ziet op school zijn vriendjes vaak koeken eten in de kleine pauze en deelt regelmatig thuis mee dat hij dat ook wil. Daarin ben ik onverbiddelijk: wij nemen fruit mee voor in de pauze. De oudste eet als lunch inmiddels vaak een Paleo bordje (rauwkost, ei, plakjes vleeswaren, fruit en een stukje zelfgebakken boekweitbrood, daar is ze echt dol op). De jongste twee eten meestal glutenvrij brood. Ze mogen een keer per dag chocola op brood en zijn dol op vleeswaren. Ze eten geen kaas. Om gezonde vetten toe te voegen, besmeer ik het brood met ghee of kokosolie. Ze krijgen er vaak een eitje bij of een stukje vlees of worst. In het weekend maak ik regelmatig een uitgebreide Paleo-schaal met ei, vlees, diverse groenten, fruit en een paleo dipsausje om samen van te eten, maar vaak vragen ze toch nog om een broodje daarnaast. Ik blijf aanbieden; geduld, geduld… 😉

Wat is jullie invulling van het Paleo dieet en leefstijl?

Ik maak voor mezelf geen uitzonderingen. Het AIP is nou eenmaal een dieet dat je niet voor 80/20 doet. Ik heb al een paar dingen succesvol kunnen herintroduceren en dat is fijn. Ook daarin: babystapjes! Mijn aanpak met de kinderen heb ik hierboven al uitgebreid uiteengezet.
Op verjaardagen bak ik Paleo taarten en cupcakes en zet ik Paleo snacks neer (en oké, zoute chips, haha!). Op kinderfeestjes maak ik meestal een mix van Paleo en niet Paleo. Bij feestjes buiten de deur, of zoals afgelopen weekend met de Sinterklaasintocht in ons dorp, genieten mijn kids gewoon mee van het lekkers dat er is. Dan let ik echt niet op of iets Paleo is of niet. Voor thuis maak ik in deze periode regelmatig Paleo pepernoten. Om het toch nog enigszins verantwoord te houden. 😉

Hoe ziet een gemiddelde dag er bij jullie uit?

  • Ontbijt: ik ontbijt zelf meestal met soep, man en kinderen met glutenvrij/boekweitbrood.
  • Tussendoor: fruit
  • Lunch: ik eet meestal een salade of een leftover van de vorige avond, de kinderen brood (glutenvrij/boekweit), ei, stukje vlees, rauwkost…
  • Tussendoor: om 15.00 uur uit school krijgen de kinderen een geheel niet Paleo snoepje (omdat ik nog geen Paleo variant heb gevonden die ze lekker vinden).
  • Avondeten: een variatie op aardappels-vlees-groente eten ze hier het liefst. Meestal in de vorm van bakbanaantjes of zoete aardappel met een biologisch hamburgertje, worstje of zelfgemaakte visnuggets en broccoli, boontjes, worteltjes….

Wat is jouw tip deze week?

Ik zweer bij het wekelijks vooruit plannen van onze avondmaaltijden. Ik maak een keer per week een planning voor het avondeten van de komende week, haal de boodschappen in huis en klaar. Hoef ik de rest van de week niet meer na te denken èn de supermarkt niet meer in! 🙂 Bovendien heb ik een abonnement op een biologisch groentepakket van een boer uit de buurt. Daarmee staat voor een groot deel al vast wat ik de week erop ’s avonds eet. Fijn voor de afwisseling en gezonder dan groenten uit de supermarkt… Vaak laat ik de kinderen voor een paar avonden mee kiezen wat ze willen eten. Ik merk dat ze het leuk vinden om inspraak te hebben.

Wat is jullie favoriete Paleo recept?

Visnuggets. De kinderen vragen er regelmatig om. Een simpele en lekkere manier om de kinderen vis te laten eten!

Wat heb je nodig:

  • een stuk stevige witvisfilet (bijvoorbeeld kabeljauw of scholfilet)
  • een ei (geklutst)
  • arrowroot
  • zout
  • kokosolie of ghee om in te bakken

Hoe maak je het

  • Zet een koekenpan op het vuur en smelt de kokosolie of ghee.
  • Snij de visfilet in kleine stukken, ongeveer ter grootte van een kipnugget.
  • Doe het geklutste ei in een diep bord of een ondiepe kom.
  • Doe de arrowroot in een diep bord of een ondiepe kom.
  • Haal de stukken vis achtereenvolgens door het ei en de arrowroot, zorg dat ze helemaal bedekt zijn.
  • Leg ze meteen in de koekenpan.
  • Bestrooi de visnuggets, als ze allemaal in de pan liggen, met wat zout en bak aan beide zijden een aantal minuten tot ze lichtbruin kleuren.

glutenvrije-paleo-visnuggets

Tags: , ,

Reactie 2 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Wat goed, Diana, dat je andere paleo-moms aan het woord laat en wat een fijn verhaal weer vandaag. Weet je waar ik nou steeds tegenaan hik? Hoe krijgen jullie het qua tijd voor elkaar? Ik vind het al lastig zat om de kinderen op tijd in bed te krijgen en tijdig te koken na mijn werk. Ik zou het best voor elkaar krijgen om paleo te komen als iedereen er in mee zou gaan, maar ook nog zelf bakken (doordeweeks) en apart koken voor de kinderen…. nee, dat gaat me niet lukken. Want net als Femke gaan de kinderen vooralsnog niet naadloos mee in mijn keuzes en ook manlief wil nog wel eens wat anders (hoewel hij nooit zal klagen). Overigens eten de kinderen best het nodige ‘gezonds’ en relatief weinig snoep en koek en wel veel fruit maar pasta of brood bij het avondeten krijg ik toch moeilijk vervangen voorlopig. En een ander teer puntje: thuis paleo krijg ik voor mezelf dan in theorie wel rond, maar om op mijn werk voor de lunch of bij een avondvergadering ook ’s avonds een paleo keuze te maken vind ik wel lastig. Hoe krijgen jullie het georganiseerd, vraag ik me dan af? Overigens: respect hoor, dat het jullie lukt. Ik hoop dat het voor mij ook gaat gebeuren….

    • Hoi Melanie,

      Mijn kinderen houden ook enorm veel van pasta en brood. Het hielp om dan vooral dingen te maken die ze erg lekker vonden, zodat ze het brood/pasta niet zouden missen. In het begin heb ik bij het avondeten veel tarofrietjes gebakken (bij de groente en vlees/vis) en bij de lunch vaak bakbanenchips ter vervanging van brood (naast wat groente, worst, vlees/vis – vaak restjes van de avond ervoor). De tarofrietjes en bakbananenchips vinden ze zo lekker dat ik dan ook geen geklaag kreeg. Ik had namelijk vooral in het begin geen tijd en vooral de fut niet om aparte maaltijden te koken, dus pakte dat zo aan. En met de tijd vond ik opgegeven moment de goede recepten om hun favorieten te vervangen waar ze zelf ook tevreden mee waren, zoals de pizza.

      Ook de bananenbrood diende ter vervanging van brood bij de kinderen. Het is een makkelijk en snel recept, en vaak maak ik daar dan gelijk een paar van die tegelijkertijd de oven in kunnen en dan vries ik ze in plakjes in, zodat ik voorraad heb en niet elke keer moet bakken.

      Ik ben geen werkende moeder maar het helpt om aan ‘batch cooking’ te doen. Wanneer je ’s avonds kookt, kook dan extra veel en verdeel het in bakjes zodat je dat mee kunt nemen als je weg gaat, of wanneer je geen fut hebt om te koken. Je moet maar eens zoeken naar tips voor batch cooking, met name voor paleo maaltijden, dan zul je veel tips vinden.

      Wanneer ik buitenshuis eet, en ik wil echt paleo eten, dan neem ik altijd vlees/vis/ei en groente erbij zonder gebonden sausjes (zit vaak meel in) :p Vaak is dat in restaurants altijd wel mogelijk 🙂 Maar goed, ik ben daar best strict in, omdat ik glutenintolerant ben, dus ik màg daarin geen uitzondering maken. Het is al gauw al heel anders als je iets echt niet mag eten. Natuurlijk eet ik weleens een glutenvrije bagel bij bagel en beans of een glutenvrije pizza, maar er zijn weinig zaakjes die die opties aanbieden 😉