Paleo mama: Claudia

Vandaag introduceer ik een nieuwe rubriek op Paleofamilie. Elke week hoop ik een Paleo mama of papa aan het woord te laten. Als moeder van twee kinderen vind ik het interessant om te lezen hoe andere ouders het aanpakken, wat de favoriete graanvrije maaltijden zijn, hoe ze Paleo toepassen in hun leven en waarom, en of ze nog leuke tips hebben.

Lijkt het je ook leuk om als Paleo mama of papa mee te werken? Stuur dan een mailtje naar mail@paleofamilie.nl 

Deze week is het woord aan Claudia. Zij is de initiatiefneemster van de Facebook groep: Paleo levensstijl voor kids NL/BE waar je terecht kunt voor inspiratie, ideeën, vragen  en je met andere ouders kunt kletsen over alles wat met kinderen en Paleo te maken heeft.

Wil je wat over jezelf en je gezin vertellen?

Mijn naam is Claudia Delrio, geboren op Sardinië (in Italië) en ben vanaf mijn 13e Nederlands burger 🙂 Ik ben mama van Mees (2,5 jaar) en we hebben beide coeliakie. Paleo is voor ons een uitvinding en ik vind het heerlijk dat alles altijd glutenvrij is. Paleo koken is sinds een jaar mijn grote hobby geworden. Naast mama ben ik 3 dagen in de week ook (preventie) tandartsassistente. Tijdens mijn werk ben ik ook veel met gezonde voeding bezig aangezien dit een grote rol speelt bij mondgezondheid.

Wat heeft jou gemotiveerd om graanvrij te gaan eten?

Na jaren glutenvrij en lactosevrij te hebben gegeten, heb ik na 7 jaar de stap gezet om geraffineerd suikervrij te eten. Helaas bleek dat niet genoeg te zijn om van mijn gezondheidsklachten af te komen. Ik kwam op een gegeven moment de blog van Diana tegen, die toen nog ‘getrouwd, met kinderen’ heette. Zo kwam ik snel in aanraking met Paleo en ging me daarin verdiepen. Kort daarna kwam ik ook het Paleo auto-immuun protocol (AIP) tegen en besloot daarmee te gaan beginnen. Nu ben ik al meer dan een jaar bezig met Paleo/AIP en ondanks dat het een achtbaan aan emoties is geweest, zou ik echt niet meer terug willen naar mijn pré – Paleo tijd.

Ik begon aan dit avontuur om mijn darmen weer rust te gunnen en om de pijnklachten van mijn reuma (ziekte van Bechterew/fybromyalgie) te verminderen. Wat ik tot nu bereikt heb sinds ik het Paleo AIP levensstijl volg, is dat ik niet meer verkouden ben geweest en geen buikgriep, gewone griep, koorts, hoest enz. heb gehad. Normaal gesproken was ik erg vatbaar voor alles wat er maar rond ging, dus dit is ontzettend bijzonder. Ik heb geen zware lactose intolerantie meer en verdraag zo nu en dan yoghurt en kaas van rauwe melk.

Naarmate ik meer met AIP bezig was, ging ik steeds meer inzien dat ik Paleo ook voor mijn zoontje wilde toepassen. Vriendlief heeft mij vanaf het begin gesteund en met me thuis mee gegeten (zelfs met AIP). Op zijn werk, bij familie, vrienden en verjaardagen doet hij niet aan strikt Paleo. Het is wel ontzettend fijn dat hij Paleo boodschappen kan doen en koken. We hebben hier in huis nooit glutenvolle etenswaren. Mijn omgeving reageert verschillend. De ene heel positief, nieuwsgierig en oprecht geïnteresseerd en de ander vindt het een beetje onzin en vraagt mij wanneer ik nou weer eens normaal ga eten, haha.

Wat zit er geregeld in het lunchtrommeltje van je kind?

Mijn zoontje gaat naar de kinderopvang en daar wordt niets glutenvrij geregeld. Ik geef hem altijd een lunchbots mee met groentepannenkoeken en zelfgebakken groentebroodjes. Hij wilt meestal boter en leverworst erop. Soms met notenpasta of jam (uiteraard geraffineerd suikervrij en zonder troep). Als we op pad gaan neem ik altijd groentepannenkoeken, muffins en broodjes mee. Worteltjes, komkommer, nootjes en fruit zijn ook altijd makkelijke meeneem-dingen.

Wat is jullie invulling van het Paleo dieet en leefstijl?

We eten zo nu en dan Basmati rijst, rauwmelkse zuivel en boekweit. Ik heb dat sinds kort weer geïntroduceerd en we verteren dat goed, dus dat is mooi meegenomen. Op feestjes en andere sociale gelegenheden nemen we vaak ons eigen eten mee. Mijn zoontje mag dan wel naturel aardappelchips als traktatie, maar qua gebak eet hij altijd een zelfgebakken Paleo gebakje. Wat vervelend is dat veel mensen nog nooit van Paleo gehoord hebben en we dus al blij moeten zijn als ze iets glutenvrij hebben gemaakt of gekocht voor ons. Voor mijn zoontje maak ik eerder een uitzondering dan voor mezelf en laat hem soms een kant en klaar glutenvrij product eten. Gelukkig is hij helemaal geen zoetekauw en hij eet veel liever hartige dingen 🙂

Sommige mensen geloven mij niet als ik zeg dat hij nog nooit een echt snoepje, verpakt koekje of chocola op heeft. Gedroogd fruit zijn z’n ‘snoepjes’, rijstwafels zijn voor hem z’n ‘koekjes’ en verder eet hij ook Paleo baksels.

Hoe ziet een gemiddelde dag er bij jullie uit?

Ontbijt: Favoriet bij mijn zoontje zijn: groentepannenkoeken (ei/banaan en groente naar keuze), boekweitpannenkoeken (laat ik een nachtje weken in de koelkast) of rauwmelkse yoghurt met banaan en kaneel. Zelf eet ik vaak een restje van het avondeten, of een eitje met groente of omelet. Sinds kort eet ik af en toe ook rauwmelkse yoghurt, dat verteer ik namelijk veel beter dan kokosyoghurt.

Lunch: Als we thuis zijn eten we meestal een warme maaltijd dat bestaat uit vis/vlees of eieren met groente. Als mijn zoontje naar de opvang gaat of naar zijn opa en oma (schoonouders) krijgt hij zijn lunchbots mee met eten (zie antwoord hierboven). Bij mijn ouders krijgt hij meestal ook een warm gerecht. In Italië zijn we natuurlijk ook gewend om tussen de middag warm te eten.

Diner: Vis/vlees met veel groente met onze favoiete bakbananenchips of friet van zoete aardappelen/pastinaak met zelfgemaakte mayonaise. Ik probeer elke week veel recepten uit dus we eten eigenlijk nooit in een maand tijd hetzelfde gerecht.

Wat is jouw tip deze week?

Waar ik heel blij van wordt zijn verse producten die direct van de boer vandaan komen. Vaak zijn deze veel goedkoper dan in de supermarkt en uiteraard veel gezonder. Zo zijn er bij mij hier in de buurt verschillende boerderijen die biologisch vlees en zuivel verkopen, een vrouw met eigen legkippen en heerlijk verse eieren elke week, en ook meerdere biologische groente- en fruit boerderijen. Informeer naar zulke opties bij jou in de buurt. Het zijn ook hele leuke uitstapjes om met de kids te doen.

Wat is jullie favoriete Paleo recept?

Italiaanse gegratineerde mosselen

gegratineerde-mosselen

Ik heb ze gemaakt met overgebleven gekookte mosselen. De mosselen moeten dus helemaal open zijn. Ik maak de mosselen meestal klaar met knoflook, peterselie en citroen en een klein beetje water. Ik laat ze stomen/koken totdat ze opengaan. Wat overblijft verwerk ik in dit gerecht.

De vulling bestaat uit:

  • Een paar takjes verse peterselie of bieslook
  • 1 knoflookteentje
  • 80 gram grove cassavemeel (gari)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 4 eetlepels overgebleven sap van de gekookte mosselen
  • Zout en peper naar smaak
  • Evt. geraspte Parmezaanse kaas (niet paleo)

Bereiding:

  • Mix alle ingrediënten door elkaar. Het mengsel moet een klein beetje droog en plakkerig zijn en niet vloeibaar. Is het nog wel vloeibaar voeg dan nog een beetje cassavemeel toe.
  • Verdeel het over de mosselschelpen en doe ze op een bakplaat of ovenschaal in de oven, bak ze 10 minuten onder de gril, zo worden ze lekker krokant.
  • We vinden dit heel lekker met zoete aardappel frietjes of tarofrietjes en paleo knoflook mayonaise, met gewokte groente zoals op de foto: prei, witte kool en een scheutje kokosmelk.

Hollandse Amsoi stampot

amsoy-stamppot

Amsoi vinden we thuis niet super lekker omdat het best bitter en pittig is. Maar ik dacht, “als ik er een stampot van maak wordt het vast wel lekker” en inderdaad! Het werd hier thuis goed gekeurd. Alles was binnen no time op.

Hoe maak je het?

  • 2 zoete aardappelen en 3 pastinaken koken met een flinke scheut appelazijn en zout (de hele zoetige smaak is dan weg).
  • Spekjes krokant bakken
  • In het vet van de spekjes een bosje amsoi gaar bakken (ik heb alleen de bladeren en niet de stronk fijn gesneden).
  • 1 courgette in kleine blokjes toevoegen en even meebakken. Voeg wat gemberpoeder toe.
  • Prak de zoete aardappels en pastinaken met een klontje kokosolie en voeg nog een flinke snuf nootmuskaat toe.
  • Voeg de groente en spekjes toe aan de geprakte zoete aardappelen en pastinaken.
  • Serveertip: Lekker met een worst erbij.
Tags:

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens