De beste paleo pizzabodem ooit! (graanvrij, paleo, glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij, lactosevrij)

Pizza. Als half-Italiaanse vond ik het moeilijk om daar afscheid van te moeten nemen. Uiteraard probeerde ik een behoorlijk aantal Paleo pizza bodems uit, en hoewel ze lekker zijn en goed in de smaak vallen bij de kinderen (bijvoorbeeld deze met cashewnoten en bloemkool), komen ze niet in de buurt van de ‘echte’ pizza, gemaakt van tarwebloem, water, zout en gist.

Cassavedeeg

De cassavedeeg, een uitvinding van blogster Jennifer van Predominantly Paleo, bracht daar verandering in! Werkelijk, de cassavedeeg is een pracht uitvinding. Bekijk dit filmpje maar eens, hoe ze het deeg maakt en hoe het eruit ziet. Ik ben Jennifer eeuwig dankbaar, want nu kan ik weer ‘echte’ pizza eten, alleen dan niet gemaakt van tarwebloem en helemaal GRAANVRIJ!

Wat is cassave?

cassave-pizzadeeg-blogCassave is een grote lelijke zetmeelrijke donkerbruine knol die je in de toko’s en soms ook in de supermarkt kan vinden. Het is vooral in Afrika en Zuid-Amerika populair en wordt voor ontzettend veel recepten gebruikt. Volgens nutritiondata bevat cassave potassium, magnesium, fosfor, calcium, foliumzuur, vitamine c, a en choline. Als je het vergelijkt met de in reguliere pizza’s, gebruikte tarwebloem, is de cassave een stuk voedzamer. 🙂

Wellicht ben je al weleens tapiocameel tegen gekomen in Paleo recepten. Dit is alleen de zetmeel van de cassave, meestal heel handig om soepen en sauzen mee te binden. In dit pizzarecept gebruiken we de hele cassave knol. Persoonlijk vind ik het fijner om met ‘hele’ ingrediënten te werken. De cassave schoonmaken en in stukken hakken kan nog al een werkje zijn waar ik tegenop zag. Tot ik recentelijk ontdekte dat veel Toko’s en Aziatische supermarkten al schoongemaakte en gesneden cassave in de diepvries sectie verkopen (niet te verwarren met de geraspte versie). Nu is het helemaal makkelijk om deze heerlijke pizza te maken!

Het recept

Ik testte het recept ook uit op niet-Paleo bezoek, en ze waren er behoorlijk over te spreken. Nauwelijks verschil te merken. Ook de niet-Paleo kinderen bleven maar om meer stukken vragen. 🙂 Ook ik, als kritische half Italiaanse en ook nog een ander half – Italiaanse vriendin, Claudia, vinden dit veruit de beste Paleo pizza bodem.

Ingrediënten voor 4 personen

De ingrediënten zijn voor 4 pizza’s (normaal formaat, grootte van een bord) of twee hele grote plaat pizza’s.

  • 1 kilo schoongemaakte cassave (ik gebruikte een kilo zak uit de diepvries)
  • 30 ml olijfolie
  • 50 gram ghee of biologische palmvet (roomboter kan eigenlijk ook)**
  • 1 theelepel Keltisch zeezout of Himalaya zout
  • 2 eetlepels arrowroot of tapiocameel voor het bestuiven bij het rollen en kneden

** Wie het AIP volgt gebruikt de palmvet en laat de ghee of roomboter achterwege. Ontgeurde kokosolie zou eventueel ter vervanging van de palmvet gebruikt kunnen worden, alleen heb ik het zelf daar niet mee geprobeerd, dus ik weet niet zeker of dat ook werkt.

Bereiding

  • Breng een grote pan met water aan de kook.
  • Kook de cassave in ongeveer 25 minuten gaar. Wanneer het zacht genoeg is, dat je er met een vork in kan prikken, is het gaar.
  • Giet de cassave af.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden
  • Doe de cassave met de olijfolie, ghee of palmvet en het zout in de keukenmachine. Laat de machine een paar minuten lang draaien tot er een deegbal ontstaat.
  • Laat het cassavedeeg een beetje afkoelen voor je er verder mee gaat.
  • Kneed het deeg een aantal minuten goed door totdat er een mooie ronde strakke bal is ontstaan.
  • Maak 2 gelijke deegbollen voor 2 grote pizza’s of 4 gelijke deegbollen voor 4 pizza’s.
  • Bestuif de bollen met het arrowroot of tapiocameel en rol elke bol uit met een deegroller, tot de gewenste pizzavorm. Let op dat je de bodem niet al te dun maakt, anders kan het de saus niet dragen.
  • Doe de pizzabodem op een bakplaat (bekleed met bakpapier) in het midden van de oven en bak het in ongeveer 30 minuten goudbruin. Hou tijdens de baktijd wel de oven in de gaten, wanneer de pizzabodem eerder al mooi gekleurd is, dan is het klaar. Of misschien heeft het nog iets meer tijd nodig (het verschilt een beetje per oven). Wanneer je meerdere pizza’s afbakt tegelijkertijd, probeer de pizza’s dan te rouleren in de oven, zodat ze gelijkmatig, zowel de onder- als bovenkant, gaar worden (en verleng dan eventueel ook de baktijd indien nodig).
  • Wanneer de pizzabodem mooi goudbruin is geworden kan de saus erover en de gewenste toppings. Bak het dan nog enkele minuten af in de oven. Wanneer je mozzarella gebruikt, bak het dan af tot de mozzarella gesmolten en goudbruin geworden is.**
  • Buon apetito!

** Wie AIP doet, kiest voor een saus met AIP toegestane ingrediënten (zonder nachtschade, zuivel, zaden, noten en pitten).

beste-paleo-pizza1

beste-paleo-pizza2

beste-paleo-pizza3

 

Tags: , , , , , , , ,

Reactie 32 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Ciao, als mede half italiaanse ga ik dit zeker een keer proberen. Ik zal uiteraard mijn bevindingen met je delen. Saluti!

    • Ciao AnnaMaria, wat leuk ik ben heel benieuwd 🙂

  2. Pingback: Paleo worstenbroodje (paleo, glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij) | Paleo Familie

  3. Wooow, dit is de lekkerste pizzabodem sinds tijden. De ‘bite’ is precies zoals een pizza van de pizzabakkers.
    Maar vooral het kunnen eten van een slide met je handen op de bank maakt het compleet. Echt heerlijk.
    Volgende keer willen we minder zout gebruiken (we hadden al minder). We hebben de cassave wel helemaal zelf klaar gemaakt, dat ging echt prima. Wel goed letten dat je dikke plakkken schil, zo’n 5mm er af haalt. Eventueel kan het ook nog na het koken, dan gaan de buitenste randjes schil er gemakkelijk af.
    Kortom, zeker de moeite waard!! Koud ook heerlijk trouwens.
    Dank voor het recept!

    • Bedankt voor je reactie 🙂 Ben blij dat het in de smaak valt. 🙂

  4. Hoi Diana!

    Deze pizza maakten wij op kerstavond, maar het ging helemaal mis.. Het deeg bleef enorm plakkerig, uiteindelijk hebben we er een hele zak tapiocameel (eh.. ja, serieus) aan toegevoegd en was het alsnog plakkerig. Zo goed en kwaad als het ging geprobeerd uit te rollen en zo maar gegeten. Zo jammer, want de smaak was best lekker (beetje taai door de hoeveelheid tapioca, maar verder wel echt net als pizza). Heb jij enig idee waar het aan kan liggen? Dan maak ik het recept graag nog een keer!

    Liefs, Linda

    • Wat jammer van jullie kerstavond diner! Als je de verhouding van de ingrediënten verder precies hebt nagevolgd… Dan heb ik zo even geen idee waar dat aan kan hebben gelegen. Je hebt er ook genoeg vetstof in gedaan tijdens het mixen? De ghee/palmvet en olijfolie? Want als ik dat weg laat, of ik doe er te weinig in, dan wordt de deeg onhandelbaar/te kleverig. Vaak helpt het ook om het deeg helemaal af te laten koelen voordat je er verder mee aan de slag gaat, dan wordt het gelijk ook veel minder kleverig. Misschien helpt dit filmpje je misschien verder? https://www.youtube.com/watch?v=Z9k86XfKrqY

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
      Groetjes,
      Diana

      • Hoi!

        Gek.. Allemaal braaf gedaan, misschien gewoon stomme pech? Snel opnieuw proberen! Althans, man opnieuw laten proberen. Hihi. Ik zei al tegen Eloy dat deze pizza wel top moest zijn, omdat jij vrij kritisch bent op dat gebied. Smaak was ook echt net pizza! Hopelijk lukt het deze keer wel. Dankjewel voor je reactie 🙂

        • Ja ik durf het niet te zeggen. Ik kan een volgende keer ook niet mee kijken met jullie 😉 Ik heb zelf het recept nu echt tien-tallen keren gemaakt, en altijd goed. We vinden het inderdaad de lekkerste graanvrije/glutenvrije pizza ooit. Ook een aantal keer voor gasten gemaakt, die ze zelfs lekkerder vinden dan de reguliere pizza. 😉

  5. Pingback: Zoete pizza (of dessert pizza) | Fit dankzij voeding

  6. Pingback: Tips voor een goed cassavedeeg | Fit dankzij voeding

  7. Hoi! Wij hebben vanavond de pizza geprobeerd. Na een kwartiertje in de oven was het deeg helemaal opgeblazen zoals een ballon. We hebben er toen in geprikt en toen terug omlaag geduwd en terug in de oven gezet. De boven kant was goed krokant, maar de onderkant was niet goed doorbakken.
    Nu vroegen wij ons af of dit normaal is en wat we er aan kunnen doen?
    Met vriendelijke groeten
    Kim

    • Hoi Kim,

      Het overkomt mij ook weleens, dat de onderkant nog niet helemaal klaar is. Wat ik dan doe, is de ovenplaat met de pizzabodem, naar onderen verschuiven in de oven, en de baktijd verlengen met 10 minuten, net zo lang tot ik tevreden ben. Hopelijk heb je wat aan deze tip. Groetjes, Diana

  8. Dit klinkt heel goed, ik ga het proberen! Een vraag: zou je de bodem ook kaal na het bakken, in de vriezer kunnen doen? Lijkt me handig om er ineens wat meer te maken en zo nu en dan een kant en klare bodem uit de voorraad te kunnen pakken:)

  9. Pingback: Basisrecept: Glutenvrije pizzabodem | Fit en puur | Recepten voor gezonde voeding vaak glutenvrij, lactosevrij en geraffineerde suikervrij

  10. Hallo Diana,

    Mijn reactie … eerlijk? … ik vond het monnikenwerk: schillen, koken, deeg maken, veel te plakkerig, nog heel veel tapiocameel erbij, apart zonder de vulling in de oven. De bodem was te dik, niet gaar en leek veel op kauwgom. Ik vond de smaak wel OK, de kids vonden het echt niet lekker. Ook wel voor te stellen als de pizza er ineens heel anders uitziet omdat je ook geen paprika en tomaat mag.

    Maar geeft niet, ik ben weer een ervaring rijker en maak mijn paleodiners nu iets makkelijker. ’t is ook best lastig als je een hele volle werkweek hebt. Toch bedankt!

    groet, Bernadette

    • Hoi Bernadette. Het is inderdaad wel wat werk. Nu er Cassavemeel te koop is in Nederland gebruik ik liever dat. Minder werk, minder tijd kwijt en een consistentere resultaat en ook heel lekker (maar smaak is natuurlijk heel persoonlijk).

      • Maak je de pizza met meel verder op dezelfde manier?

  11. LEuk!!
    Is die cassave uit de diepvries nog niet voorgekookt? Ze verkopen ook geraspte cassave uit de diepvries, dat kan ook?

    • ps The castaway kitchen maakt brood ervan en die geeft als tip het te koken dan in te vriezen en dan ontdooid en koud te verwerken.

    • Ik heb geen ervaring met het gebruik van geraspte cassave uit de diepvries voor dit recept. 😊 Kwestie van uitproberen.

  12. Kan je het deeg ook op voorhand maken? 1 of 2 dagen en dan in de koelkast bewaren?

    Alvast bedankt,
    Peter

    • Dat kan, maar dan wordt het deeg wel wat moeilijker om mee te werken en te kneden omdat het dan sneller stuk gaat. Het eindresultaat is overigens wel net zo lekker. Maar ik vond het geen voordelen hebben om het alvast klaar te maken en te bewaren.

    • Ik maak meer deeg in 1 keer, en bak een dag productie, dan vries ik de kale bodems in om later alleen nog maar te beleggen en af te bakken! Dat werk hier prima!

      • Nog een vraagje, ben nu een cassave aan het koken. Wat bedoel je met keukenmachine? Bedoel je blenden met het mes van de machine, of eerder mengen zoals bij een echt deeg met de vlindervormige kop?

        Indien het laatste dan moet uw cassave toch wel platgekookt zijn?

        Ik ga morgen proberen bakken in de houtoven buiten, indien gelukt post ik hier het resultaat 😉

        • @paula de bodems voorbakken en invriezen gaat inderdaad goed 😊

          @peter ik bedoel echt een keukenmachine / foodprocessor met mesjes. Oh een houtoven 😍 Ik ben heeeeeeeel benieuwd naar het resultaat!

          • Peter

            Deeg is wel extreem plakkerig. Kunnen we daar iets aan doen. En mijn blender is ook zo goed als naar de haaien.

          • Peter

            Oh en nog een ideetje. Heeft er al iemand bicarbonaat bij gedaan om het wat lucht te geven?

          • paula

            Ik zag even niet hoe ik kon reageren op de vraag van Peter over wel erg plakkerig… Ik heb gemerkt, dat als je het iets te kort kookt, het heel zwaar en moeilijk is om te verwerken (ik krijg de klontjes er dan haast niet uit) en als je te lang kookt, het te nat word, en dan wel erg plakkerig… De juiste kooktijd vinden is best een lastig dingetje, maar als alles goed gaat, heb je naar mijn mening wel de lekkerste Paleo pizzabodem:-))) Ik heb hem ook met cassave meel gemaakt, gaat veel makkelijker en sneller, maar resultaat toch minder mooi als dit recept met zelf cassave koken!

            Ik ben wel benieuwd of anderen het ook lastig vinden op het juiste moment te stoppen met koken.

          • Peter

            Ondertussen wat arrowroot gebruikt om een klein bodempje te maken in onze gewone oven. WoW, wat een resultaat, mooi omhoog gekomen randjes. Knapperige korst en zelfs zonder toevoegen van zout toch een mooie smaak.

            Onze paleo vriendin zal in de wolken zijn morgen. 😍😍😍😍😍😍

            Het koken was voor mij op goed geluk, dus echt geen idee van hoelang dit moet

            Trouwens ik zie me dit gebruiken in de Indische keuken als vervanger voor naanbrood. Wat look en komijn toevoegen en dat wordt top.

          • paula

            Ja, als naanbrood lijkt me ook mooi werken. Bij mij bolde de pizza wel heel erg op (als een ballon) de eerste keer dat ik hem maakte, daarna heb ik steeds voor het bakken wat gaatjes geprikt met een vork. Dat helpt.

          • Peter

            Hallo Diana,

            Kort verslag van de houtoven paleo pizza.

            Pizza 1: deeg in orde, in de oven, maar bij het eruit halen bleek de bodem niet hard genoeg gebakken, terwijl de rest van de pizza al sterk begon te kleuren. Complete fiasco.

            Pizza 2: dan maar snel in de gewone oven gemept. Ook daar de bodem niet voldoende kunnen bakken, maar de randen waren wel lekker

            Pizza 3: eerste het deeg blind gebakken in de oven en daarna al het beleg erop en dan in de houtoven. Resultaat was top.

            We ga, dit dus nog doen voor onze paleo vrienden.

            Bedankt voor jullie tips.