Recensie ‘OERsterk Eten’ van Richard de Leth & Jolanda Dorenbos

OERsterk Eten‘ staat al sinds april op het lijstje om over te schrijven. Toen het boek met een persoonlijke noot van Richard in de brievenbus viel was ik helemaal in mijn nopjes. Het heeft echter even geduurd (kapotte laptop en het even niet goed in mijn vel zitten qua gezondheid), maar vandaag deel ik dan met jullie wat ik van het kookboek vind. 🙂

De OERsterk serie

Uiteraard heb ik ook de andere boeken van Richard gelezen: ‘OERsterk‘, en ‘OERsterk Leven‘. Met het lezen van ‘OERsterk‘ bleef ik wel met enkele vragen zitten over het ‘hoe en waarom’ van sommige adviezen: “Waarom bijvoorbeeld geen varkensvlees aanraden? Waarom geen vettere vleessoorten van grasgevoerde dieren aanraden? Waarom wel Boekweit?” Ik zou het op een dag wel aan Richard willen vragen, ik ben heel benieuwd naar zijn gedachtegang hierover.  Zijn tweede boek ‘Oersterk Leven’ vond ik inspirerend omdat het veel verder gaat dan alleen voeding. Met ‘OERsterk Leven‘ ga je je gehele levensstijl onder de loep nemen, want er is natuurlijk veel meer dan alleen voeding dat een bijdrage levert aan een goede gezondheid. Toen kwam ‘Oersterk Eten‘, en ik moet zeggen dat dit toch mijn lievelingsboek in de OERsterk reeks is 🙂 Ik ben gewoon gek op kookboeken, denk ik. 😉

Wie zijn Richard en Jolanda?

OERsterk eten was een aantal jaar terug ook al uitgebracht, maar is nu helemaal in een nieuw jasje gegoten, met een nieuwe vormgeving, prachtige foto’s en een mooie hardcover. Het kookboek is een samenwerking met Jolanda Dorenbos die de recepten schreef. Jolanda heeft een eigen praktijk waarbij ze mensen begeleid naar een betere gezondheid. Jarenlang heeft ze als diëtiste gewerkt maar is daarna verder gaan leren en voltooide de opleiding: ‘Orthomoleculaire geneeskunde’ en ging vervolgens verder met ‘Klinische Psycho-Neuro-Immunilogie (kPNI)‘. Richard de Leth heeft een studie ‘geneeskunde’ als achtergrond en runt een praktijk voor integrale geneeskunde waar hij met meerdere behandelvormen lichamelijke klachten aanpakt (waaronder met voeding en kPNI). Hij schreef eerder OERsterk, het boek waar hij bekend mee werd. Het was een van de eerste Nederlandse boeken dat de theorie achter graanvrij eten beschreef en het vermijden van bewerkte zuivel en peulvruchten (waaronder soja). Zijn gedachtegang wijkt echter ietsjes af van de gangbare huidige Paleo gedachtegang dat uit de VS komt overwaaien (dierlijke vetten nuttigen versus vooral mager vlees eten – wel varkensvlees versus geen varkensvlees – geen pseudogranen versus boekweit gebruiken), maar verder zijn er vooral eigenlijk veel overeenkomsten.

Het kookboek

De recepten in OERsterk eten zijn ingedeeld per seizoen (handig, want ik eet graag met de seizoenen mee). Verder is er ook een hoofdstuk met feestrecepten en een hoofdstuk met basisrecepten zoals verschillende soorten bouillon, enkele broodvervangers, melkvervangers, aardappelvervangers, kruidenmixen en lekkere dips. Een verrijking ten opzichte van andere Paleo kookboeken is dat er recepten zijn opgenomen met zeegroente (zeewier), eetbare planten uit de natuur en voor wie het aandurft: recepten met insecten! 😉 Wat me verder opvalt is dat er geen recepten aanwezig zijn met rundvlees (op de bouillon en gelatine na). Dat er geen varkensvlees wordt gebruikt was geen verrassing, maar ik vraag me nu even af wat er mis is met grasgevoerd rundvlees. 😉 De dierlijke eiwitbronnen die gebruikt worden zijn eieren, vis, gevogelte en insecten.

De recepten

Ik vind de recepten verrassend en er lekker uitzien. De meeste recepten zijn totaal anders dan de meeste kookboeken die uit de VS komen en dat is toch wel verfrissend. De recepten voelen veel meer Europees en Nederlands aan doordat er veel gebruik wordt gemaakt van lokaal geteelde seizoensproducten. 🙂 Ze zien er heerlijk uit en er zijn er een behoorlijk aantal die op mijn ‘nog te maken’ lijstje staan, waaronder bijvoorbeeld de kastanjepasta. 🙂 🙂 Zelf heb ik al meerdere keren de Paleo Naanbrood gemaakt met succes, die ik gebruikte als hartige pannenkoek of wraps. De conclusie is eigenlijk dan ook, dat OERsterk Eten een leuke aanvulling is op mijn steeds maar groeiende Paleo kookboekencollectie. Een heel goed en mooi kookboek voor iedereen die een gezonde voedingspatroon nastreeft zonder granen, peulvruchten, e-nummers, bewerkte zuivel en geraffineerde suiker.

Mocht je nieuwsgierig zijn geworden, op de site van OERsterk is er een inkijkexemplaar beschikbaar.

OERsterk eten is o.a. hier te bestellen bij Bol.com (affiliatelink)

oersterk-eten-review-4