Een paar daagjes Duitsland (veel foto’s van eten :) )

We zijn deze zomer niet op vakantie geweest, maar wel waren we afgelopen dagen in Duitsland, op bezoek bij mijn vader. Toch nog eventjes weg geweest dus. 🙂 Ik kom altijd graag in Duitsland, al is het alleen al voor het winkelen. 😀 Hieronder volgt een indruk van wat we gedaan en gekocht hebben. Bereid je voor op veel foto’s van eten en nog eens eten!

De dag voor vertrek stond ik in de keuken om wat eten voor te bereiden voor de reis. Ik bakte vanille muffins van kokosmeel voor onderweg.IMG_20150810_124315

En ik bakte vanille muffins van amandelmeel. Een deel van het beslag had ik een nachtje laten fermenteren met probiotica in mijn yoghurtmaker om de amandelmeel beter verteerbaar te maken. Het resultaat was heerlijk, beetje zuurdesem achtig. Voor zowel de muffins van kokosmeel als die van amandelmeel heb ik een basisrecept gebruikt uit ‘My Paleo Patisserie‘, maar wel met minder honing dan aangegeven.IMG_20150811_080924

Ik besloot ook om een gehaktbrood met veel groente te maken om mee te nemen. Ik verstopte er ook wat lever in en bracht het op smaak met o.a. ‘smoked paprika’. Gerookte paprika is mijn nieuwe favoriete specerij. Het heeft iets bacon-achtigs en is fantastisch voor de BBQ, in hamburgers, of deze gehaktbrood. 🙂 Die van mij komt van iHerb vandaan (deze van Frontier Natural Products), maar ze zijn ook te vinden in Spaanse delicatesse winkels als Pimentón.IMG_20150810_193202

Onderweg werd er lekker gesmuld van de muffins. 🙂IMG_20150813_190048

Aangekomen bij mijn vader bracht hij ons naar de leuke speeltuin Kitskenberg vlak over de grens, nabij Roermond. Ontzettend groot, en vooral heel erg groen! Kinderen kunnen klimmen en klauteren, met water spelen, en in een heuse doolhof lopen. Leuk voor groot en klein. Entree was overigens maar 1 Euro p.p. Echt een aanrader dus. 🙂IMG_20150813_185839

Wanneer we enkele dagen weggaan neem ik meestal een staafmixer mee. Altijd handig voor het geval je bijvoorbeeld een pannenkoekenbeslag wilt maken, een smoothie of dit heerlijk avocado-limoen ontbijtje met ingrediënten die ik bij supermarkt ReWe vond: Key Lime Mousse. Het recept zal ik binnenkort delen.IMG_20150812_125221IMG_20150812_180633

Uiteraard ging ik ook shoppen. Ik bezocht o.a. Denns Biomarkt in Mönchengladbach. Daar vond ik o.a. tijgernotenmeel en tijgernoten. 🙂 IMG_20150812_122756

Ook vond ik er deze glazen fles met beschermhoes voor onderweg voor maar 9,95 Euro en een gifvrij ecovriendelijk lunchboxje. IMG_20150812_123352

Vlakbij mijn vader konden we al de eerste oogst bramen plukken. 🙂 De kinderen vonden het geweldig.IMG_20150812_151245

De bramen werden de volgende dag weer gebruikt voor de Key Lime Mousse. Dochterlief wou er ook een scheutje rauwmelkse kefir eroverheen, en dat leek mij ook wel een goed idee. 🙂 IMG_20150813_111516

We hebben verder voornamelijk Paleo gegeten, op een paar uitzonderingen na, zoals deze glutenvrije rozemarijn ciabatta van Schär, met wild gevangen gerookte zalm, bio rucola en een gekookt bio eitje.IMG_20150813_155916

Ik vond bij ReWe de Kerrygold boter van grasgevoerde Ierse koeien. Bij een andere supermark, de Edeka vond ik zomerboter uit de Alpen. Van Kerrygold weet ik vrijwel zeker dat de koeien grasgevoerd zijn en de website van Berchtesgadener Land Sommer Butter ziet er goed uit. IMG_20150813_112232

Toen ik op Instagram vernam dat Kerrygold echt grasgevoerde boter is, besloot ik er nog wat meer van in te slaan zodat ik weer lekker veel en voordelig ghee kan maken. 🙂 Het was alleen wel erg warm dus een uitdaging om die in de auto mee naar Rotterdam te nemen. Gelukkig ging het redelijk goed, maar de volgende keer neem ik een koeltas mee naar Duitsland, dat is zeker. 🙂 IMG_20150813_144813

Ik bracht ook een bezoekje aan Kaufland waar ik heel goedkoop Himalaya zout en Fleur de Sel (Keltisch Zeezout) vond! Dat heb ik dus dan maar even ingeslagen. 🙂IMG_20150812_172749

Mijn vader woont aan de rand van een natuurgebied/oerbos en ik moest er even gaan wandelen met mijn (kapotte) vibram five fingers. 🙂 De omgeving is echt heel mooi. IMG_20150813_130742

Ook vond ik er wildpluk appels en een paar leuke ezels aan de rand van het bos.IMG_20150813_131157

De eigenaresse van het appartement waar we verbleven heeft een grote tuin met een paar appelbomen. De appels bleven maar op de grond vallen en de kinderen mochten op de laatste dag zoveel appels verzamelen als ze konden om mee te nemen.IMG_20150813_110735

Ook mochten we tomaatjes plukken om mee te nemen. 🙂 Allemaal onbespoten. IMG_20150813_111046

Dat waren de foto’s. Het waren leuke dagen. 🙂 Inmiddels zijn we weer terug. Ik kijk al uit naar de volgende keer. 🙂