Paleo FODMAP lijst

Om de kans van slagen van een SIBO behandeling te verhogen is het verstandig, om naast een pillenkuur, ook dieetaanpassingen door te voeren. Vooral bij de meer hardnekkige vorm, de overgroei van methaan producerende bacteriën (die voornamelijk voor verstopping zorgen) is alleen een kuur (hetzij antibiotica, of natuurlijke antibiotica) vaak niet voldoende. Qua aanpassingen moet je dan vooral denken aan een FODMAP laag/ vrij dieet. FODMAP staat voor “Fermentable Oligosaccharides Disaccharides, Monosaccharides and Polyols” Dat is een hele mondvol en ik ben al die moeilijke namen waarschijnlijk over vijf minuten alweer vergeten. 😉 Al deze moeilijke namen zijn vormen van suikers die voor ongemakken kunnen zorgen en moeilijker te verteren zijn. Bacteriën zijn er dol op en leven zich erop uit, met alle klachten van dien. Normaliter, als er sprake is van een gezonde darmflora, leveren groente en fruit die hoog in FODMAPs zijn, geen problemen op. Wil je meer gedetailleerde informatie over FODMAPs, lees dan dit artikel van Radicata Medicine (in het Engels).

Als je het internet af zoekt, zijn er verschillende FODMAP lijsten in omloop. De lijst die ik hanteer is gebaseerd op het Paleo voedingspatroon / oerdieet. Het SIBO Center raadt een FODMAP lijst aan dat gebaseerd is op het SCD voedingspatroon (zetmeelvrij). Zowel de Paleo als de SCD variant zijn graanvrij. Ik kies ervoor om niet volledig zetmeel vrij te gaan, en met mate wat te consumeren, en hou dus de Paleo variant aan.

Meestal is zo’n FODMAP lijst onderverdeeld in drie categorieen:

  • Toegestaan
  • Met mate (limiteer)
  • Vermijdt

Vandaag deel ik alles wat toegestaan is. 🙂 Onderstaande kan ik in principe zonder problemen consumeren. De toegestane zetmeelrijke groentes zijn officieel laag in FODMAPs, maar omdat zetmeel ook voeding is voor SIBO, mag ik deze maar beperkt eten (helemaal weglaten hoeft gelukkig niet).

Groente

  • Alfalfa
  • Andijvie
  • Aubergine*
  • Bamboe scheuten
  • Bieslook
  • Boerenkool / Palmkool
  • Cherry tomaatjes*
  • Courgette
  • Gember
  • Kiemgroente
  • Komkommer
  • Olijven
  • Paksoy
  • Paprika*
  • Prei (alleen het groene gedeelte)
  • Sla
  • Snijbiet
  • Sperziebonen
  • Spinazie
  • Tomaten*
  • Wortelen / Winterpeen

Fruit

  • Aardbeien
  • Bananen (rijp, met bruine stippen)
  • Ananas
  • Bosbessen
  • Cantaloupe
  • Citroen
  • Frambozen
  • Grapefruit
  • Honing meloen
  • Kiwi
  • Limoen
  • Mandarijnen
  • Papaya
  • Passievrucht
  • Rabarber
  • Sinaassappels

Zetmeelrijke groente

Met mate, max zo’n 100 gram per dag

  • Aardappelen (witte)*
  • Bakbanaan (groen)
  • Cassave
  • Koolraap
  • Meiraap
  • Taro (Tayer, Chinese aardappel)

Zuivel

  • Ghee
  • Roomboter

Eiwitten

  • Vlees
  • Vis
  • Gevogelte
  • Eieren

Vetten

  • Ghee
  • Kokosolie
  • Macadamia olie
  • Olijfolie
  • Ossevet
  • Reuzel
  • Roomboter

Smaakmakers

  • Appelazijn
  • Balsamico
  • Gedroogde kruiden (op knoflook- en uienpoeder na)
  • Gember
  • Keltisch Zeezout
  • Rode wijnazijn
  • Verse kruiden
  • Zongedroogde tomaten
  • Zwarte peper

Drinken

  • Thee
  • Water

* Nachtschade

Meer over SIBO weten? Lees hier.

Low FODMAP lijst afkomstig van Aglaée Jacobs, Paleo diëtiste, Radicata Medicine: www.radicatamedicine.com

Tags: , , , , ,

Reactie 4 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Mooie lijst! Als je ook last van candida hebt, zou ik je wel aanraden om 3 maanden geen fruit te eten. Candida leeft nml ook op fruitsuikers. Na 3 maanden langzaam weer fruit introduceren. Natuurlijk wel vitamine C slikken in die periode…
    Mariska

      • Ik heb al flink wat jaren ervaring gehad met candida maar nog nooit gehoord van ‘veranderen van vorm’, dat lijkt me sterk (en hier staat ook nergens in het stuk hoe candida van vorm verandert). Ik heb zelf, en ja, dat kan vast per persoon verschillen, veel baat gehad bij het weglaten van snelle suikers (ongeveer een jaar) en fruitsuikers (3 maanden). Daarnaast supplementen: Thymocapryl tegen candida, vitamine c, lijnzaad, probiotica. Nu candidavrij!

        • Ik ben zelf geen expert, maar dit is wat mij verteld is, en het zijn blijkbaar ook de nieuwste inzichten. Maar hoe dan ook, als het laten staan van fruit gewerkt heeft, dan is dat zo, en ik ben blij dat je je daardoor beter bent gaan voelen! 🙂