Paleo Pizza bodem van cashewnoten en bloemkool (paleo, glutenvrij, graanvrij, zuivelvrij, suikervrij)

Pizza. ik was altijd dol erop… Een hele ode kan ik erover schrijven. Mijn familie komt uit de regio waar de pizza, zoals we het nu kennen, is uitgevonden: Napels. Eenmaal daar de pizza gegeten, en je bent verkocht, je wilt niets anders meer. 🙂 Ik was een echte kenner, een liefhebber. Ik hield van de Pizza. Dan hoor je op een dag dat je coeliakie hebt… en moet je voorgoed de pizza gedag zeggen… Dat was slikken… Ik was in rouw… 🙁

(even tussendoor: Pizzeria ‘O Pazzo, aan de Hoogstraat in Rotterdam… wanneer jullie ooit verse glutenvrije pizza’s gaan serveren, dan kom ik terug!)

Maar goed, pizza dus. Paleo pizza. Paleo pizza bodems zijn niet te vergelijken met bodems die gemaakt zijn van granen en gluten. Dat even voorop gesteld. Ik heb niet de illusie om zonder granen dé pizza na te kunnen maken. Dat wil niet zeggen dat Paleo alternatieven niet lekker zijn, alleen moet je wat meer ‘open – minded’ zijn. 🙂 Ik hou me soms nog te veel vast aan tradities. Er zijn immers complete reglementen het leven in geroepen om een echte pizza van een neppe te kunnen onderscheiden. Hoe een pizza hoort te smaken, hoe een pizza gebakken hoort te worden, de ingrediënten die gebruikt mogen worden … dat is allemaal vastgelegd door de Associazione Verace Pizza napoletana, en ik nam dat allemaal erg serieus. Dat weerhield mij er lang van om met graanvrije opties te gaan experimenteren.

Ik heb eens een keer een pizzabodem gemaakt van een cassave-wortel. Die was erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. Ik verdraag nu echter niet zoveel zetmeel en het werd daarbij ook een verschrikkelijke rommel. Die cassave deeg bleef overal vreselijk kleven en plakken en het was een hel om alles schoon te maken. Momenteel is dat dus niet echt voor herhaling vatbaar. Ik maakte ook eens een bodem van bloemkool en eens een bodem van amandelmeel. Allebei niet vies, maar ik was ook niet mega enthousiast. Ik maakte vandaag echter een deeg waarvan ik wèl blij werd (en het gezin ook). Nog steeds geen vergelijking mogelijk met de echte pizza bodem, maar de smaken waren neutraal en de structuur was goed genoeg. Ik gebruikte een combinatie van gemalen cashewnoten, bloemkool en kokosmeel. Als topping gebruikte ik ditmaal buffelmozzarella: helemaal niet Paleo, maar dit was in het kader van ‘uitzonderingen maken’. 🙂 Je kunt natuurlijk ook kaasloze toppings gebruiken voor wanneer je echt, echt geen zuivel wilt of kunt gebruiken.

Ingrediënten voor 1 grote pizza bodem

  • 200 gram gemalen cashewnoten
  • 300 gram bloemkool roosjes
  • 4 afgestreken eetlepels kokosmeel
  • 2 eieren
  • 1 theelepel Keltisch Zeezout

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Maal de cashewnoten fijn (bijvoorbeeld in een koffiemolentje)
  • Rasp de bloemkoolroosjes.
  • Verwijder alle vocht uit de geraspte bloemkool: Doe de geraspte bloemkool in een schone theedoek en wring het goed uit, tot alle vocht verdwenen is.
  • Doe de gemalen cashewnoten, bloemkoolrasp, eieren, kokosmeel en theelepel Keltisch zeezout in de keukenmachine en meng tot er een egaal beslag ontstaat.
  • Bekleed een ovenbakplaat met bakpapier.
  • Verdeel het beslag over de bakplaat en strijk het met een spatel goed uit tot een mooie dunne bodem, max. een halve centimeter dik.
  • Bak de bodem 15 minuten af in de oven.
  • Haal de bodem uit de oven, beleg met het gewenste beleg, en bak het verder af, tot de pizza in zijn geheel mooi goudbruin is.

paleo-pizza-2
 
paleo-pizza-1

Tags: , , , , ,

Reactie 3 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Goed alternatief voor die prijzige gluten en tarwevrije pizzabodems! Staat voor volgende week op de planning! Dankje Diana

    • Graag gedaan. 🙂 Hopelijk smaakt ie! 😉

  2. Pingback: De beste paleo pizzabodem ooit! (graanvrij, paleo, glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij, lactosevrij) | Paleo Familie