Voornemens voor 2015

Ook ik doe heel saai aan goede voornemens 🙂 Het is niet zo dat ik pas morgen, op 1 januari, aan onderstaande puntjes ga werken… ik ben er al mee bezig, maar ga er lekker mee door in 2015. 🙂 Het woord ‘voornemen’ dekt het dan eigenlijk ook niet zo heel goed. Ik noem ze liever focuspunten waaraan ik wil blijven werken. 🙂

Vorig jaar had ik maar één voornemen: Paleo eten en er alles aan doen om weer beter te worden. Gelukkig kan ik zeggen dat het me aardig aan het lukken is (hoewel ik in de decembermaand iets te veel gesnoept heb van Paleo lekkernijen en glutenvrij brood)! Ik blijf lekker Paleo eten en heb inmiddels geleerd dat er meer voor nodig is om gezond te worden dan alleen maar het stukje voeding aan te pakken. Lees maar mee. 🙂

Meer gezond bewegen op een dag

Op aanraden van Leonie (Leo Goes Paleo) heb ik het boek: “Move your DNA” besteld van Katy Bowman. (Lees hier meer). Ik heb het nog niet binnen, maar het lijkt me super interessant. Ik wil graag meer leren over een natuurlijke manier van bewegen en het belasten van het lichaam. Graag zou ik ook weer wat sterker willen worden. Na de geboorte van mijn zoontje (inmiddels 2,5 jaar terug) had ik alle intentie om mijn spierkracht weer terug te krijgen. Helaas kwam daar niks van omdat ik gewoonweg geen energie had en ik niet wist dat ik ziek was. Het afgelopen jaar, toen het weer bergopwaarts met me ging, heb ik redelijk wat af gewandeld en vanaf de zomer zelfs ‘blootsvoets’. Maar ik merk dat mijn bekkenbodem nog erg zwak is, en mijn buikspieren… tja laten we het daar maar niet over hebben. 😉 Dagelijks op een gezonde manier bewegen is een belangrijke pijler in een gezonde levensstijl, dus daar wil ik zeker meer aandacht aan gaan geven.

SIBO en Candida verhelpen

Ondanks dat het echt enorm bergopwaarts ging, bleef ik ongemakken houden: Vooral wat spijsverteringsproblemen en daarbij behorende malabsorptie van nutriënten. Gelukkig kwam de oorzaak boven tafel waardoor ik er gericht wat aan kan gaan doen. “Je ben niet wat je eet, maar wat je opneemt“, heb ik weleens gelezen. Dat klopt helemaal. Je kunt heel gezond eten, maar als je het niet goed op kunt nemen, door wat voor reden dan ook, dan is het echt zonde. Om SIBO en Candida te bestrijden heb ik supplementen en wat dieetaanpassingen voorgeschreven gekregen waarmee ik in januari begin… maar er zijn nog enkele andere aandachtspuntjes waar ik weleens moeite mee heb. Aandachtig en goed kauwen (eten niet te snel doorslikken) gaat bij mij te vaak fout. Ik weet het van mezelf en ik, die al mijn hele leven eten naar binnen schrok, vind het erg lastig om dit niet te doen. Het tweede puntje is om zo min mogelijk tussendoortjes te eten en voldoende bij de maaltijden zelf te eten. Ook dit lukt me niet altijd. En het derde is voldoende tussendoor water drinken. Dit schiet er te vaak bij in, en zelfs wanneer ik een vreselijke droge mond heb sta ik dan toch niet even op om wat water te pakken. 🙂

Nachtrust prioriteit geven en minderen met koffie

Ik heb de laatste maanden een beetje een koffie verslaving ontwikkelt. Ik vind het vooral erg lekker, en drink het vooral voor de ‘gezelligheid’ en voor een ‘comfort’ gevoel. Thee doet het hem gewoon niet… Soms drink ik weleens 3 tot 4 espresso’s op een dag, en als het even kan ook met melk… Nee ik ben er niet trots op. 😉 Een verbeterpuntje dus. 🙂 Een caffé latte was eerst vooral een traktatie, maar nu lijkt het een gewoonte te zijn geworden. Het moet dus weer een traktatie worden, die ik eens in de zoveel tijd drink. 🙂 De koffie zorgt er verder ook voor dat ik ’s avonds soms moeilijk in slaap kan vallen. En we weten allemaal hoe belangrijk slaap is. 🙂

Leren loslaten en niet te lang te blijven hangen in bepaalde emoties.

Dit is wellicht het allermoeilijkste puntje. Ik trek me nog te veel aan wat anderen van me vinden (de neiging om aardig gevonden te willen worden), en kan me wekenlang (zelfs maandenlang) rottig voelen wanneer ik teleurgesteld raak, me gekwetst voel in mijn omgang met anderen, of het gevoel heb dat er sprake is van onrecht of onbegrip. Helemaal als de situatie niet ‘opgelost’ kan worden, kan het aan me blijven vreten. Ik moet leren loslaten, en de dingen laten zoals ze zijn. Het leven is te kort om negatieve emoties rond te zeulen. Het vreet energie, en het kan bij mij soms echt een dag verpesten of me ’s nachts wakker houden. Ik weet het gelukkig van mezelf (dat is fijn en al een eerste stap) maar des te frustrerender is het wanneer ik merk dat ik me weer druk om iets maak, terwijl ik dacht iets achter me te hebben gelaten.

Focus van voeding naar andere leuke dingen verleggen

Koken en bakken vind ik leuk en is echt een passie van me. Ik leer graag steeds meer bij als het om voeding en gezondheid gaat en ik kan er heel enthousiast over zijn (vandaar ook mijn blog), maar ik wil niet dat dit het enige is waar ik mijzelf mee bezig hou. Het resultaat is dat ik soms van ’s ochtends tot ’s avonds met eten bezig ben. Ik wil graag ontdekken wat ik zoal nog meer leuk vind. Zo hou ik enorm van fotograferen, een beetje grafisch ontwerpen en tekenen, en vind ik het erg leuk om kleertjes voor mijn dochter te maken. Zo zou ik graag een naaicursus willen volgen om het beter te leren. Ik heb met de kerst een jurkje gemaakt voor haar (zie hier voor de foto), waar ze helemaal blij mee was. Ik vind achter de naaimachine zitten eigenlijk zelfs wat therapeutisch hebben, en de voldoening die ik voel wanneer het af is, is helemaal geweldig. De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest met overleven en de dagen door te komen. Daardoor verdwenen hobby’s naar de achtergrond. Nu ik weer meer energie begin te krijgen lijkt het me leuk om ook meer andere dingen te gaan doen die me energie en voldoening geven. 🙂

Minder online zijn en meer in het hier en nu

Moet ik meer zeggen? 🙂 Ik zou graag meer ‘echte’ contacten willen onderhouden dan alleen maar online. 🙂 Social Media maakt mij enigszins onrustig en er gaat al gauw te veel tijd in zitten. Ik wil graag meer in het hier en nu zijn en meer voldoening krijgen uit mijn dagelijkse bezigheden, en ik heb het gevoel dat Social Media dat belemmert. Ik heb al een aantal goede stappen genomen in die richting maar ben er nog niet helemaal (is ook een beetje lastig met een blog!). Ik ben zeker minder vaak online, en in 2015 ga ik hier lekker aan verder werken. 🙂

Dit zijn dus mijn focuspuntjes voor 2015. Wat zijn jullie voornemens?

voornemens-blog-2

Copyright Header immage fireworks: Soy de Cali Ve (Creative commons license)

Tags: , , , , , , , , , , ,

Reactie 2 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Mooie voornemens allemaal 🙂 Als je dat allemaal kan waarmaken, zal je een prachtig 2015 hebben denk ik!