Review Oerkracht’s ‘Paleo Feest’

De Sint is afgelopen zaterdag ons land binnen gevaren en de feestdagen staan voor de deur. Speciaal hiervoor heeft Marinka van Oerkracht een leuk boekje met recepten gemaakt: ‘Paleo Feest‘. Dit boekje is de 5e boekje in de serie Oerkracht boekjes. Al eerder is ‘Paleo Smaak‘, ‘Paleo Lunch‘, ‘Paleo Ontbijt‘ en ‘Paleo Zomer‘ uitgebracht. In eerste instantie was ‘Paleo Ontbijt‘ als e-boekje uitgebracht, maar al gauw werd de digitale versie vervangen door echte gedrukte boekjes. Een actie die ik persoonlijk erg aanmoedig, aangezien ik tastbare boekjes zo veel leuker vind dan digitale boekjes. 😉

Zoete en hartige hapjes

In Paleo Feest vind je 35 receptjes voor speciale gelegenheden en het boekje is niet specifiek gericht op alleen Kerst en Oud en Nieuw. Of dit nu om een verjaardagsfeestje gaat, een high tea met vriendinnen, of om de feestdagen, dit boekje geeft zeker inspiratie voor lekkere snacks en hapjes. In de hoofdstuk ‘Zoete hapjes‘ zijn lekkere gerechtjes, zoals frambozen ijs, krenten bolletjes, peren scones, sinaasappel-vanille custard en zelfs een mini – feeststol vertegenwoordigt.

Een hoofdstuk ‘hartige hapjes‘ ontbreekt uiteraard ook niet. Wat denk je van kipspiesjes met mango, gevulde champignons, mini quiches, komkommer hapjes met makreel, pruimen met paté (deze ga ik zeker weten uitproberen!) of zadencrackers met tonijnsalades. Alle recepten zijn zeker goed uitvoerbaar, makkelijk genoeg voor beginners in de Paleo keuken, met veelal gangbare ingrediënten en korte ingrediëntenlijstjes.

Paleo Sinterklaasrecepten

Marinka heeft ook nog een klein hoofdstukje gewijd aan Sinterklaasrecepten, met recepten van bijvoorbeeld fruitgummies, gevulde speculaas, taaitaai en natuurlijk ook pepernoten (of eigenlijk kruidnoten). De pepernoten hebben ik met de kinderen al een paar keer gebakken en het resultaat waren lekkere knapperige pepernoten, zoals Marinka ook in de inleiding van het recept belooft. De pepernoten vielen ook in de smaak bij kinderen en volwassenen die normaal gesproken niet Paleo eten, en de pepernoten gewend zijn met suiker en tarwebloem.

Wat water bij het deeg

Het enige wat ik op het recept heb aan te merken, is dat wanneer ik het recept precies volgde, het deeg elke keer erg droog en kruimelig bleef. Het rollen van een pepernoot was een behoorlijke uitdaging. 😉 Het probleem was gelukkig makkelijk verholpen door het toevoegen van een aantal eetlepels water, net zo lang tot ik een goed kneedbaar deeg kreeg.  Hoe dan ook, het was dolle pret afgelopen zaterdagochtend. Voordat we de Sint gingen opwachten, zaten we met het hele gezin aan tafel om een flinke berg pepernoten te bakken. 🙂

Meer informatie over ‘Paleo Feest‘ vind je hier.

Disclaimer: Ik heb Paleo Feest toegestuurd gekregen. Ik verdien verder niks aan dit artikel.

paleo-feest1