Hamburgers met runderhart (glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij, Paleo)

Één van de grootste uitdagingen op ‘gezond eten gebied’ was het toevoegen van orgaanvlees. Orgaanvlees associeerde ik met ranzig, vies en primitief. Geen idee waarom eigenlijk, want vroeger was het heel normaal om orgaanvlees te eten en het woord primitief staat voor mij niet meer gelijk aan ‘onwetendheid’ of andere negatieve associaties na het lezen van het werk van Weston Price. Maar de gezondheidsvoordelen van orgaanvlees werden me pas duidelijk toen ik het boek van Sally Fallon in handen kreeg. Toch vond ik het toen nog een stap te ver. Toen ik me in het Paleo Auto – immuunprotocol begon te verdiepen werd ik weer geconfronteerd met de gezondheidsvoordelen van orgaanvlees. Dus we begonnen heel voorzichtig met lever: ik kocht een stukje leverpaté van grasgevoerde Jersey koeien op het Weston Price Congres. Niet lang erna bestelde ik een paar kilo runderlever via Wild Rundvlees en zo lukte het uiteindelijk om geleidelijk aan steeds meer lever te eten en inmiddels eten we het denk ik wel zo’n twee keer per week.

Van lever naar hart

Éénmaal gewend geraakt aan lever begon ik weer verder te kijken. Runderhart was aan de beurt om eens te proberen, alleen stond het idee me enorm tegen met als resultaat dat ik het maar uitstelde. Tot ik enkele weken op boerderij ’t Geertje heel moedig een runderhart van Pure Graze kocht. Nu lag die runderhart bij ons in de vriezer en moest ik het wel een keer gebruiken natuurlijk. 🙂 Uiteraard wel ergens in verstopt…, want om het zo te eten lijkt me nog steeds geen prettig idee. 😉 Het werden hamburgers. We bakten gelijk een hele batch waar we een paar dagen van kunnen eten. Het resultaat? Het was best lekker en je proeft runderhart er absoluut niet in terug! Het hamburgertje serveerde ik voor mijn kinderen met groene bakbanaan gebakken in kokosolie, wat zuurkool (probiotica!) en plakjes tomaat. Volgens mij kan Sally Fallon trots op ons zijn. 😉

De voordelen van hart

Wat maakt hart nou zo bijzonder? Net als lever is het rijker aan voedingsstoffen dan regulier vlees. Zo is hart een geconcentreerde bron van Q10, een antioxidant die goed is voor hart en bloedvaten en huid. Hart schijnt ook veel vitamine A, B12, foliumzuur, ijzer selenium, fosfor en zink te bevatten en het is de nummer één voedselbron van koper. Ook bevat hart twee keer zo veel collageen dan regulier vlees, dat goed is voor bindweefsels, gewrichten en de darmen. (Bron: Sarah Ballantyne, The Paleo Approach, blz. 194 en Why everyone should eat organ meat). Heb ik je een beetje weten te overtuigen? Probeer dan deze hamburgers eens uit! Niemand heeft zo door dat je ze eigenlijk hart voert. 😉

Recept voor hamburgers met verstopte runderhart

Ingrediënten €0.00 (1 Portie)

  • Rundergehakt 1 kg
  • Runderhart 1 stuk
  • Grote Ui 1 stuk
  • Gedroogde gemalen tijm 1 theelepel
  • Kruidnagel 1 snufje
  • Keltisch Zeezout 2 theelepels

BEREIDING:

    1. Maal het hart in een goede keukenmachine helemaal fijn. Hart kan taaie delen bevatten dus je wilt het echt helemaal fijn gemalen hebben. 🙂
    2. Snipper een grote ui fijn.
    3. Meng het gemalen hart, rundergehakt, ui en de specerijen goed door elkaar en vorm hamburgers (10 tot 12 hamburgers).
    4. Verwarm een stabiele vet in een koekenpan en leg daarin de hamburgers. Bak op middenhoog vuur de hamburgers eerst aan één kant bruin (ongeveer 8 minuten) flip de hamburgers en bak ze aan de andere kant ook bruin.

runderhart2

 

nourishing-traditions2

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens