Rauwe melk, voor iedereen? (deel 3 Rauwe Melk)

Ik heb inmiddels twee blogs geschreven over de voordelen van Rauwe melk t.o.v. gepasteuriseerde & gehomogeniseerde supermarkt melk. Het is inmiddels wel duidelijk hoe ik erover denk: wil je melk drinken, dan kun je het beste voor rauwe melk kiezen, afkomstig van grasgevoerde koeien. Hoewel ik echt fan ben van rauwe melk, betekent het niet dat iedereen het ook maar moet drinken. Is rauwe melk voor iedereen geschikt?

We gingen helemaal los met rauwmelkse zuivel!

Overtuigd als ik was (en nog steeds ben) van de gezondheidsvoordelen waren we enthousiast begonnen met het nuttigen van rauwmelkse producten: yoghurt, kefir, kaas, boter en de melk… Vooral rauwe melk is echt zo ontzettend lekker en romig… 🙂 We waren helemaal in de gloria, zo blij dat we waren dat melkproducten weer ‘mochten’. 🙂 Maar de pret was echter van korte duur…

Migraine aanvallen na het drinken van melk?

Al vrij snel begon ik te merken dat ik niet zo heel goed reageerde op melkproducten. Ik begon weer last te krijgen van vermoeidheid, terwijl het juist eindelijk beter begon te gaan. Ik had mijn twijfels: was het toeval, of komt het door de zuivel consumptie? Man en kinderen leken echter helemaal nergens last van te hebben en genoten dagelijks van hun beker melk en yoghurt. Ik besloot rauwe melk het voordeel van de twijfel te geven en ermee door te gaan. Tot zo’n anderhalve maand geleden ik dagelijks last begon te krijgen van hoofdpijn. In het begin was het vooral lichte zeurende hoofdpijn dat uren aanhield, en het eindigde op het laatst met zware migraine aanvallen die me dwongen op bed te gaan liggen. Die aanvallen traden opgegeven moment vrijwel direct op na het drinken van rauwe melk.

Weer afkicken van zuivel

Manlief had al een vermoeden dat rauwe melk de boosdoener was en moedigde me aan om er maar weer mee te stoppen. “Dan drinken wij het desnoods ook niet meer als het voor jou makkelijker is.” En inderdaad, ik vind rauwe melk en aanverwante producten zo lekker dat ik er zelf ook maar moeilijk vanaf kon blijven. Ik moest echt weer gaan afkicken. Toezien hoe de rest verlekkerd aan het genieten is van kaas zou mij niet echt helpen. 😉 Toen ons voorraad melk, yoghurt en kaas op was, liet ik het dus ook maar zo, en haalde ik geen nieuwe. De dag dat ik stopte met melk, stopte ook de hoofdpijn. Sindsdien heb ik het niet meer terug gehad. Ik ben inmiddels een week hoofdpijn vrij, na anderhalve maand er dagelijks door gekweld te zijn geweest.

Zuivel en een gluten-intolerantie

Zo zie je maar, dat rauwe melk, met zo’n gezonde imago, zo’n negatief effect kan hebben, terwijl zoveel anderen claimen er zich gezonder door te voelen. Ik heb zo mijn vermoedens dat de gluten – intolerantie de oorzaak is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet omdat ik uiteraard geen arts ben. In ‘The Paleo Approach” licht wetenschapster Sarah Ballantyne (ook wel bekend als The Paleo Mom) toe, hoe het melk – eiwit een kruisreactie kan veroorzaken bij mensen met een gluten – intolerantie. Volgens haar zijn er recente studies waaruit blijkt dat de anti – gliadine antilichamen ook kunnen reageren op eiwitten die in zuivel voorkomen, waardoor het erop lijkt dat bij sommigen mensen met een gluten -intolerantie, zuivel hetzelfde effect kan hebben als het eten van gluten.  Met nadruk op ‘sommigen’ want niet iedereen met een gluten – intolerantie hoeft te reageren op melk. Toch adviseert zij oplettendheid met het consumeren van melk omdat er een verhoogd risico is dat het auto – immuunsysteem gestimuleerd kan worden. (Bron: The Paleo Approach (hoofdstuk: Gluten Cross-Reactivity and Contamination & het artikel: Gluten cross reactivity update). Naast het risico van kruisreacties kan het ook voorkomen dat mensen met een gluten – intolerantie, de lactose (een melksuiker) niet meer goed kunnen verteren vanwege beschadiging van de dunne darm. (Bron: Glutenvrij.nl – Gerelateerde aandoeningen)

Luister altijd naar je eigen lichaam

Zo zie je maar weer: Er is geen dieet dat ideaal is voor iedereen. Wat gezond is voor de één kan ongezond zijn voor de ander. In die zin zijn we allemaal uniek en hebben we allemaal verschillende behoeftes. Ik blijf erbij dat rauwe melk een hele gezonde toevoeging kan zijn mits het ook goed verdragen kan worden. Het is dus altijd belangrijk om goed naar je eigen lichaam te blijven luisteren. 🙂

gerelateerd-ontbijtrecepten

Tags: , , , , ,

Reactie 6 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Ik kan ook niet tegen zuivel, zo af en toe iets gaat wel. De mdl arts zei dat ik er waarschijnlijk ook niet vanaf kom als coeliakie patiënt…. Best jammer!

    • Jammer idd! Ik had laatst toch weer een glas geprobeerd. Kreeg gelijk hoofdpijn. :-S Ook had ik laatst een stuk Pecorino geprobeerd, dat ging gelukkig wel. 🙂 Misschien scheelt het als geen koemelk is. 🙂

  2. Ik ben zo blij dat ik dit artikel lees! Ik had rauwe melk gehaald en kreeg me toch een migraine..en opgeblazen gevoel in mijn buik, ik dacht dat de melk niet goed was ofzo.. maar nu lees ik dus dat jij er ook last van had. En dat, ookal zeggen mensen dat rauwe melk geweldig heilzaam is, er dus wel degelijk mensen zijn die er NIET TEGEN KUNNEN zoals ik!!!!!!!!!!
    Ik ga er onmiddellijk weer mee stoppen!!!!

    • Hoi Lisette,

      Klopt helemaal, rauwe melk kan ontzettend gezond zijn, maar het is zeker niet geschikt voor iedereen. Vooral als je darmen niet optimaal zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van een doorlaatbare darm (leaky gut) kan rauwe melk problemen geven. Of wanneer er sprake is van malabsorbtie (moeite met het verteren van lactose) en de oorzaak van dat laatste kunnen weer andere onderliggende problemen zijn. Bij bepaalde auto – immuunziektes kan het ook verstandig zijn melk in zijn geheel te vermijden.

      Groetjes,
      Diana

      • Hoi! Maak jij wel eens beestenbottenbouillons? Omdat ik de koolhydraten eigenlijk zoveel mogelijk wil schrappen.. en nu weet ik dat dat goed is maar vind het zo’n gedoe.

        • Hoi Lisette,

          Ja ik maak geregeld bottenbouillon. Ik maak het met een slowcooker. Het is een kwestie van de botten, water en wat smaakmakers samen gooien, aanzetten, minstens 24 uur laten staan, en je hebt er geen omkijken meer naar. Ik zie alleen niet hoe het maken van bouillon met koolhydraten te maken heeft? Is er een reden toe dat je die zo min mogelijk wilt eten…? Want voor vrouwen is het namelijk niet zo goed om heel low carb te eten, met name voor een gezonde schildklierfunctie. Dus tenzij er een reden toe is (bestrijden van SIBO, parasieten etc) zou ik lekker genieten van de koolhydraten uit (zetmeelrijke) groente en fruit. 😉