Recensie: Goed Zoet! Bakken zonder suiker. Met recept!

Vorige week schreef ik dat ik naar het lanceerfeestje was geweest van ‘Goed Zoet!‘, het suikervrij bakboek van Nanne Hogeland. Ik ken Nanne via degezondemama waar we zo nu en dan eens een blog voor schrijven. Ik had haar voor het feestje nog niet eerder ‘live’ ontmoet maar we herkenden haar vrijwel gelijk en ze was net zo aardig en spontaan als dat ze in degzondemama praatgroep overkomt. Nanne werd tijdens de zwangerschap van haar dochter heel ziek waardoor haar dochter eerder geboren moest worden en als gevolg ervan had ze last van enorm schommelende bloedsuikerspiegels. Ze moest daardoor alle suikers laten staan. Hoewel het beter met haar ging door alle snelle suikers te laten staan, mistte ze toch de lekkere taartjes en begon zo haar zoektocht naar het bakken van lekkere en verantwoorde zoetigheden, dat ze omdoopte tot ‘expeditie taart’. Het resultaat een paar jaar later is dit geweldige kookboek die ze o.a. met het behulp van crowdfunding van de grond kreeg.

Ook glutenvrije en lactosevrije recepten!

Jullie merken het denk ik al, ik ben echt heel enthousiast! Ik heb het boek vorige week gekregen op het lanceerfeestje, maar ik was eigenlijk al van plan het boek te kopen zodra het mogelijk was. Het enige wat me een beetje deed twijfelen was het feit dat ik geen gluten mag en natuurlijk op voorhand niet wist of ik er ook daadwerkelijk recepten uit zou kunnen maken of het alleen ter inspiratie zou kunnen gebruiken. Maar gelukkig kan het allebei want 65% van de recepten zijn glutenvrij! Daarnaast zijn 75% van de recepten lactosevrij.

Alleen al het design en de fotografie maken Goed Zoet al een must-have

Het boek is echt een juweeltje geworden. Het is inmiddels wel duidelijk dat ik een zwak heb voor prachtige fotografie en vormgeving en dit boek heeft alleen al daarom mijn hart gestolen. Hoe boek is kleurrijk, vrolijk, speels, gezellig en heerlijk in vintage sfeer opgemaakt door Julie Tavernier. Oude zwart/wit foto’s door het hele boek heen van familieleden geven het boek ook een persoonlijke tint. Ook de fotografie is prachtig gedaan door Saskia Lelieveld  (Oh wat kijk ik tegen haar op!) Ik overdrijf echt niet, maar ik heb de afgelopen week, het boek alleen al daarom meerdere keren doorgebladerd.  En dan heb ik het dus nog niet eens over de recepten gehad! 😉

De recepten: van beginners tot gevorderden

Nu dan de recepten. 🙂 Het boek is ingedeeld in 3 delen: Het begint met recepten die min of meer geschikt zijn voor beginnende suikervrije bakkers. Het zijn recepten waarbij er nog wel bloem gebruikt wordt, maar verder zijn ze vrij van geraffineerde zoetmiddelen en zijn de overige ingrediënten allemaal puur. Het tweede gedeelte gaat een stapje verder: Alle bloem wordt vervangen door de volkoren variant. Het derde gedeelte (voor mij ook het meest interessante gedeelte) bevat recepten die gebruik maken van haver- en notenmelen. Dan is er ook nog een vierde gedeelte met tussendoortjes en traktaties waarvan de meeste recepten ook glutenvrij zijn. Er zit dus eigenlijk voor ieder wat wils bij: van basisrecepten (zoals bijvoorbeeld het maken van chocolade) tot uitdagendere recepten, die overigens wel allemaal makkelijk te maken zijn.

Bloemkool en doperwtjes in een bakboek?!

Het gebruik van groente in zoete baksels was voor mij niet vreemd. Zelf gebruik ik geregeld pompoen, courgette, wortels of bieten. Maar vernieuwend vond ik toch wel dat je blijkbaar ook bloemkool en doperwten kan gebruiken! Ik zou er zelf echt niet zo snel opgekomen zijn. De citroen – kokostaart uit het boek, met gestoomde bloemkool erin verwerkt, ga ik dan ook zeer binnenkort zelf uitproberen. 🙂

Informatief

Naast heerlijke recepten geeft Nanne ook veel informatie over de natuurlijke zoetvervangers, welke ze graag gebruikt, en welke niet. Hoewel ik zelf wel al veel weet over suikervervangers, zat er toch nog, voor mij, wat nieuwe informatie tussen. Ze vertelt verder over de verschillende melen en ook belicht ze de eigenschappen van verschillende groentes in baksels. Het resultaat is dat het boek echt een compleet handboek is geworden voor gezond en suikervrij bakken.

Ik zou eigenlijk nog wel door kunnen gaan en vertellen hoe geweldig ik het boek vind, maar eigenlijk moet je het maar gewoon zelf zien en oordelen. 😉

Recept voor de Chocolade espresso – taart

Hieronder volgt het recept van de Chocolade espresso taart uit ‘Goed Zoet!‘ Het recept is glutenvrij en zuivelvrij en met een paar kleine aanpassingen zelfs helemaal graanvrij (Paleo) te maken. De taart viel enorm in de smaak! De taart had ik meegenomen naar kantoor toen ik manlief ging ophalen toen hij gisteren moest overwerken (idd op Koningsdag). Ook zijn collega vond de taart lekker en niemand zou geraden hebben dat er zoete aardappel in verwerkt zat! De kinderen leken het ook echt lekker te vinden maar ze kregen van mij maar een klein stukje aangezien er espresso in zit. 😉 Dat leken ze verder geen probleem te vinden toen ze om meer vroegen. 😉

Ingrediënten (voor een springvorm van Ø 22/24 cm)

Voor de bodem:

• 100 gram walnoten
  • 100 gram cashewnoten
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 3 gedroogde vijgen*
  • 2 (rauwe) honing **
  • 2 eetlepels kokosolie
  •
1 theelepel vanillepoeder ***
  • 1⁄2 theelepel Keltisch zeezout

Voor de vulling:

• 200 gram zoete aardappel
  •
4 eierdooiers
  • 1 theelepel vanillepoeder***
  • 2 sterke espresso’s, totaal circa 100-120 milliliter
  • 100 gram honing****
  • 2 theelepels arrowroot*****
  • 60 gram pure chocolade met minimaal 80% cacao
  • 2-4 eetlepels cacaopoeder, naar smaak

BEREIDING:

1. Snijd de zoete aardappel in plakken en stoom hem in ongeveer tien minuten gaar. Bekleed intussen de taartvorm met bakpapier en vet de wanden in met kokosolie.
  2.  Mix alle ingrediënten voor de bodem in een keukenmachine tot het één geheel is.
Duw het mengsel met een (vochtige) lepel op de bodem en wanden van je taartvorm, tot ongeveer drie centimeter hoog. Zet de bodem in de vriezer, zodat hij hard wordt terwijl je de vulling maakt.
  3. Los de arrowroot op in een eetlepel van de espresso en zet aan de kant. Mix in een roestvrijstalen kom eierdooiers, vanillepoeder, espresso en honing door elkaar met een garde. Plaats de kom boven een pan met kokend water en roer vijf tot tien minuten tot je een dikke, romige massa hebt.
  4. Pureer de zoete aardappel, voeg toe aan de romige massa en meng tot het een egale massa is. Roer dan het arrowroot mengsel erdoor en blijf nog een minuut roeren.
  5. Hak de chocola in kleine stukjes en doe deze bij het mengsel in de kom. Roer tot het is gesmolten en proef of de smaak goed is. Voeg eventueel nog wat honing of cacaopoeder toe.
  6. Haal de kom van de warmtebron en laat het mengsel afkoelen tot het op kamertemperatuur is. Giet het dan bovenop de vulling. Zet de vorm tot het serveren in de koelkast.