Waarom je zelf eten zou moeten fermenteren

Waarom zou je al die moeite willen doen om zelf groente te willen fermenteren? Nou… voor al die gratis goede bacteriën die goed werk doen in onze darmen! Het schijnt dat één hapje zuurkool meer aan goede bacteriën voorziet dan een hele pot dure probiotica capsules! (Bron: Healing Foods) Kijk… dan wordt het pas interessant! 🙂 Is het ingewikkeld? Nee! Je moet jezelf er wel even toe zetten en het doen (daar gaat het bij mij soms al fout), maar het is echt super makkelijk! Hieronder even de voordelen op een rij:

Meer probiotica in je voeding!

Het fermenteren van groente, vlees (denk aan salami) en zuivel (denk aan yoghurt of lang gerijpte kaas) is een uitstekende methode om voedsel langer zonder koelkast te kunnen bewaren. Vroeger was het dus een noodzaak waardoor de mensen zo volop veel goede bacteriën binnen kregen, maar tegenwoordig is het niet echt nodig met al die vriezers en koelkasten tot onze beschikking. Daarbij is tegenwoordig onze wereld uit hygiënisch oogpunt best steriel geworden (denk aan anti – bacteriële handzeep, chloor in zwembaden, agressieve schoonmaakmiddelen etc.), waar niet alleen de slechte bacteriën mee gedood worden, maar helaas ook de goede. In combinatie met een overdaad aan suikerconsumptie waarop schimmels in onze darmen goed gedijen, is het resultaat, vaak een verstoorde en onevenwichtige darmflora. Dit is niet wenselijk aangezien goede bacteriën in de darmen de slechte jongens onder controle houden, goed zijn voor een goede weerstand en mee helpen voedsel te verteren. (Bron: Wild Fermentation)

Toename van voedingsstoffen!

Een tweede voordeel is dat de voedingswaarde daarmee opgekrikt wordt. Je leest het goed: gefermenteerde witte kool (bekend als zuurkool) bevat veel meer vitamine C en B vitaminen dan gewone witte kool. (Bron: Wild Fermentation, Nourishing Traditions)

Eten wordt beter verteerbaar!

Een ander voordeel van fermentatie van voedsel is dat de goede bacteriën het eten al deels voor verteren waardoor je darmen minder hard aan het werk moeten. Wist je dat kool, koemelk of zuurdesembrood lichter verteerbaar is wanneer het gefermenteerd wordt? Het melkeiwit in melk (caseïne), een voor ons lichaam moeilijk te verteren eiwit,  wordt al deels afgebroken. Ook eten de goede bacteriën alle lactose op, waardoor mensen die klachten ervaren bij het drinken van melk, minder klachten kunnen ervaren wanneer ze zuivel in de vorm van yoghurt eten.  Ook kool kan bij sommige mensen een opgeblazen en oncomfortabel gevoel geven. Deze klachten verdwijnen wanneer het wordt gefermenteerd. Fermentatie breekt in brood fytinezuur af. Fytinezuur is een anti-nutriënt in granen, noten en zaden die mineralen aan zich bindt waardoor die het lichaam weer verlaten en er daardoor tekorten kunnen ontstaan. Fermentatie tijdens het maken van een zuurdesem starter of tijdens het lang laten rijzen van het deeg, maakt dat die fytinzezuur grotendeels afgebroken wordt. Ook schijnen gluten zo minder problematisch te worden. (Bron: Nourishing Traditions).

Overtuigd van de voordelen? Mooi! 🙂 Het leuke is dat het ingewikkelder klinkt dan het is. Heb je bijvoorbeeld het recept van de gefermenteerde mayonaise gezien? A.s. woensdag zal ik uitleggen op mijn blog hoe je heel simpel en makkelijk zelf groente kan fermenteren. Wordt vervolgd!

nourishing-traditions2

Tags: , , , , , , , , , ,

Reactie 3 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Leuk stuk Diana! Ik heb me er ook nog steeds niet toe gezet (oeps…). Ik wacht even je artikel van woensdag af en ga dan aan de slag 🙂

  2. Pingback: HIER ZIJN ZE: DÉ FOODTRENDS VOOR 2016 - Cotton & Cream