Supermarkt melk, gezond?

Voor wie mijn blog een beetje kent, weet dat wij geen zuivel eten. Tenminste, geen supermarkt zuivel, ook niet als het uit de bio supermarkt komt. We zijn hier zo ongeveer ruim anderhalf jaar geleden mee gestopt en we hebben het eigenlijk niet eens echt gemist. We leefden niet voor de volle honderd procent zuivelvrij: we kochten weleens geitenkaas, en het liefst de rauwmelkse variant van de boerenmarkt. Inmiddels ben ik tot nieuwe inzichten gekomen wat betreft rauwe melk na het lezen van Nourishing Traditions en gebruiken wij weer zuivel. Supermarkt melk, in ieder geval gepasteuriseerde zuivel, zelfs al is het bio, is echter nog steeds een ‘no – no‘. 🙂

Wat er mis is met gepasteuriseerde melk

Helaas is alle zuivel in de supermarkt gepasteuriseerd. Je zou denken dat dit juist goed is, maar niks is minder waar. Melk, van nature een gezond product, wordt zo voor ons een ongezond product. Dit is wat er gebeurt als melk gepasteuriseerd wordt:

  • Pasteurisatie doodt enzymen die melk juist makkelijk verteerbaar maken en bijvoorbeeld het calcium uit melk beter opneembaar maakt. De enzym Lipase maakt de vetten in melk weer beter verteerbaar en de enzym Lactase maakt dat we de melksuiker Lactose kunnen verteren (mensen met een lactose intolerantie kunnen vaak rauwe melk wel verdragen). Het komt erop neer dat melk zonder enzymen een behoorlijke belasting wordt voor de spijsvertering, met alle gevolgen van dien. Om een idee te krijgen, zie onderstaand tabel (copyright Sally Fallon) :

Rauwe-melk-enzymen-vs-pasteurisatie

  • Door de pasteurisatie verandert het melkeiwit Caseïne zodanig van structuur waardoor het lichaam dit als een indringer gaat zien en er een auto-immuunreactie optreedt.
  • Door pasteurisatie van melk gaat zo’n 50% van de vitamine C verloren en van andere water oplosbare vitamines kunnen tot 80% verloren gaan.
  • De gezonde vetten in melk kunnen door de pasteurisatie ranzig worden.
  • Vitamine B12 overleeft de pasteurisatie niet.
  • Door pasteurisatie van melk kunnen we de mineralen in melk minder goed opnemen, te denken aan: calcium, magnesium, potassium etc.
  • Door pasteurisatie wordt de lactose in melk waarschijnlijk sneller door het lichaam opgenomen waardoor er een piek in de bloedsuikerspiegel kan ontstaan.
  • Door pasteurisatie wordt melk vatbaarder voor slechte bacteriën doordat de goede bacteriën in melk gedood worden en de slechte bacteriën niet meer te lijf kunnen gaan.

Het is daarom niet zo gek dat zoveel ziektes aan het drinken van melk worden toegeschreven: van eczeem, intoleranties, gedragsproblemen, allergieën, astma, diabetes, botontkalking tot kanker. In de jaren 30 van de vorige eeuw is er een onderzoek uitgevoerd op ratten. Een deel kreeg rauwe melk en een ander deel kreeg gepasteuriseerde melk. De verschillen waren opmerkelijk: De ratten die rauwe melk gevoerd kregen groeiden beter, hadden een mooiere vacht, hadden een betere botdichtheid en lieten zich aaien. Ratten die gepasteuriseerde melk gevoerd kregen groeiden minder goed, hadden een slechtere vacht, minder botdichtheid, waren sneller geïrriteerd en neigden eerder te bijten wanneer ze geaaid werden.

Andere bewerkingen van melk

Supermarktmelk en ook biologische melk (op de Demeter melk na) wordt gehomogeniseerd. Dit is een proces waarbij de melk door hele kleine openingen wordt geperst en de vetbolletjes worden zo verkleind, om ervoor te zorgen dat het melkvet niet naar boven komt drijven en het melk er aantrekkelijker uitziet.

Vaak wordt melk ook ontdaan van vet (denk aan halfvolle melk en magere melk) waardoor het helemaal een leeg product wordt terwijl die vetten juist zo nodig zijn om bijvoorbeeld calcium en de in vet oplosbare vitamines beter te kunnen opnemen.

Melk uit de niet biologische sector

Melk van niet biologische koeien is verder ook niet wenselijk om te consumeren gezien de vaak verschrikkelijke omstandigheden waarin koeien verkeren. Die koeien hebben vaak veel te grote uiers die vaak ontstoken zijn door het vele melken, de koeien krijgen weinig beweging, worden constant bezwangerd, krijgen verkeerd te eten zoals soja en granen en zijn vaak ziek. In het melk zijn daarom vaak resten terug te vinden van groeihormonen, antibiotica (ook al mogen koeien een week niet gemelkt worden wanneer ze met antibiotica behandeld worden) en een verkeerde omega – vetzuren samenstelling (met name erg veel omega 6). Melk uit de reguliere bio industrie wil je dus liever niet drinken en al helemaal niet ongepasteuriseerd. Uiteraard zijn er ook niet biologische boeren die wel beter met hun koeien omgaan, het probleem is alleen dat de herkomst van de melk uit de supermarkt haast onmogelijk is om te achterhalen. Maar ook al weet je dat de koeien wel goed behandeld zijn geweest en goed te eten hebben gehad, het probleem van de pasteurisatie blijft.

Conclusie

Melk is een gezond product mits deze onbewerkt is, de herkomst ervan bekend is en komt van gezonde koeien die gras eten. Er is alleen één probleem: het is wettelijk niet toegestaan om rauwe melk te verkopen. In een volgende blog vertel ik hoe je wel aan rauwmelkse producten kan komen. 🙂 —> Meer over Rauwe melk, zie hier.

Bronnen: Nourishing Traditions, Weston Price Foundation, Real Milk, Chris Kresser.com

Tags: , , , , , , ,

Reactie 4 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Wij zijn sinds een paar maanden ook drastisch aan het minderen met melk. Ik koop het eigenlijk alleen nog voor visite om er cappuccino mee te maken. Waar ik nog iets minder op let, is of het in andere producten zit. Daar valt nog winst te halen. Ik heb in ieder geval minder last van m’n darmen! Het enige probleem vind ik vitamine B12. Ik zat al tegen het minimale gehalte aan toen ik nog wel melk dronk en (meer) vlees at en slik nu wat bij maar het blijft lastig. Hoe los jij dat op? Ik ben nu zwanger en vind het daarom extra spannend

    • Het probleem is dat je voor de vit. B12 geen gepasteuriseerde melk hoeft te drinken maar juist wel de rauwe melk. Nog voordat ik rauwe melk begon te gebruiken besloot ik toch maar weer wat meer vlees te eten voor o.a. de B12, vitamine A, vitamine K2 en Vitamine D en weer daarvoor at ik veel eieren om aan mijn B12 te komen 🙂 Op degezondemama worden er de laatste tijd steeds meer blogs geschreven over optimale voeding voor zwangere vrouwen die helemaal aansluiten bij mijn ideeën over voeding. Misschien weleens leuk om naar te kijken. Een aanrader voor voor zwangere vrouwen en babies is Nourishing Traditions, baby & childcare book (wel in het Engels), alles wat je wilt weten over optimale voeding. 🙂
      Groetjes!
      Diana

  2. En als we nu van de biologische supermarktmelk, melkkefir maken? Is het dan wel gezond? Als je de sites over melkkefir leest dan is dat heel gezond.

    • Als je ongehomogeniseerde Demeter melk kan vinden die wel gepasteuriseerd is, en die fermenteert, dan is het gezonder dan de ongefermenteerde variant. Maar ik zou het zelf nooit doen, en echt alleen kiezen voor rauwe melk als ik melk kefir zou willen maken en melk kefir gemaakt van rauwe melk is idd enorm gezond. Als ik geen rauwe melk zou kunnen vinden dan zou ik het maken met kokosmelk. 😉 Maar dat is dan mijn persoonlijke keuze 🙂 ik kan je niet echt zeggen wat goed of slecht is of wat je wel of niet moet doen. 😉 Maar voor mij is gepasteuriseerde melk, in alle vormen, not done. Ik reageer daar ook niet goed op, dan kan ik de volgende dag gelijk een hele dag op de wc doorbrengen, terwijl ik met rauwe melk nergens last van heb. 😉