Waterkefir!

Er staat heel wat te bubbelen momenteel op mijn vensterbank in de keuken! 🙂 2 grote potten Waterkefir en verder nog wat experimentjes met Waterkefir in kokosmelk en gemberthee. Vorige week kreeg ik mijn Waterkefir korrels via de post binnen die ik via Marktplaats had gekocht. De korrels zijn inmiddels verdriedubbeld en ik ben inmiddels aan uitdelen toe. 🙂

Waterkefir is een goede, goedkope en makkelijke manier om meer probiotica in je voedingspatroon toe te voegen. Onze voorouders hoefden geen probiotica te slikken en veel van hun eten werd gefermenteerd omdat er geen koelkasten bestonden en ze een manier moesten zoeken om hun groenteoogst of vlees en zuivel langer houdbaar te maken. Door de komst van de koelkast is dit nu overbodig geworden en we krijgen eigenlijk hooguit weleens goede bacteriën binnen wanneer we een probiotica supplement slikken of wat yoghurt eten.

We hebben bacteriën nodig

Nu onze wereld steeds sterieler wordt omdat we massaal anti-bacteriële zepen gebruiken uit angst voor bacteriën, nu we weinig tot nauwelijks meer goede bacteriën uit gefermenteerd voedsel binnen krijgen, nu we veel te snel en makkelijk antibiotica voorgeschreven krijgen en we massaal bewerkt voedsel naar binnen werken, is het minder goed gesteld met onze darmflora. De goede bacteriën houden onze darmen gezond: ze helpen ons eten te verteren en  houden de bad guys onder toom en zijn daarmee goed voor ons immuunsysteem. Een tekort aan goede bacteriën is dus niet wenselijk en daarom is het dus een goed idee om lekker veel gefermenteerd voedsel te eten die al die goede bacteriën bevatten. 🙂

Voedsel wordt beter verteerbaar

Een ander voordeel van voedsel dat gefermenteerd is, is dat al die goede bacteriën tijdens het fermentatieproces ons eten deels voorverteren zodat het makkelijker voor onze darmen is om te verwerken. Sommige voedingsmiddelen zijn voor ons zelfs helemaal onmogelijk te verteren als ze niet eerst gefermenteerd worden, te denken aan bijvoorbeeld soja. Koemelk-eiwit is ook een redelijk moeilijk te verteren eiwit, zelfs wanneer deze niet verhard wordt door het pasteurisatie proces van supermarktmelk. Rauwe melk is uit zichzelf veel beter te verteren door alle levende enzymen en micro-organismes die erin zitten, maar wanneer melk gefermenteerd wordt, wordt de koemelk-eiwit al deels verteerd, waardoor het voor ons ook makkelijker te verdragen is.

Zelf aan de slag met fermenteren

Het leuke is dat het zelf fermenteren van voeding helemaal niet zo moeilijk is en heel goedkoop! Nu vind ik zelf groente fermenteren eigenlijk best intimiderend dus begon ik met iets laagdrempeligs zoals Waterkefir. Waterkefir is een lichtbruisend fris-zoet-zurig drankje. Verder kun je zelf ook aan de slag met verschillende smaakjes. Het bevat ook een beetje alcohol, al is de percentage te verwaarlozen. Mijn kinderen vinden het lekker als het nog een beetje zoet is, en ze drinken het graag. 🙂 Om ongeveer een indruk te krijgen wat de voedingswaarde is van Waterkefir, kun je hier of hier kijken. Dat is meer dan dat je ooit van een dure probiotica supplement zou krijgen. 😉 De korrels kun je vaak bijna gratis krijgen, bijvoorbeeld via Marktplaats (vaak wordt er alleen een onkostenvergoeding gevraagd). Aan de slag dus!

Hoe maak je Waterkefir

Dit succesreceptje heb ik van het Waterkefir groepje op Facebook. Wil je serieus aan de slag met Waterkefir, dan is het leuk om lid te worden. Er worden veel nuttige info en tips uitgewisseld in de groep!

Benodigdheden voor het bereiden van Waterkefir

  • een weckpot,
  • een weegschaal en
  • een plastic zeefje.
  • plastic of houten lepel

Ingrediënten voor 1 liter Waterkefir

  • 100 gram kefirkorrels
  • 1 liter gefilterd water
  • 70 gram oerzoet (Sucanat) of kokosbloesemsuiker/palmsuiker
  • een halve onbespoten citroen
  • 2 ongezwavelde gedroogde vijgen

Instructies: Hoe bereid je Waterkefir

  1. Doe de kefirkorrels, oerzoet en het water in een luchtdichte weckpot.
  2. Roer het even met een houten of plastic lepel tot de suiker is opgelost
  3. Voeg daarbij de halve citroen en de vijgen toe
  4. Sluit de pot goed af en laat het op een warme en lichte plek 48 uur staan.
  5. Ontlucht elke ochtend de pot door even de deksel los te maken, anders heb je kans dat de pot uit elkaar spat!
  6. Als het goed is ga je leven zien in de pot. De korrels ‘zwemmen’ naar de oppervlakte en weer terug en ook de vijgen zie je de ene keer op de bodem liggen of aan de oppervlakte drijven. Ook kan de kefir lekker gaan bubbelen.
  7. Wanneer de pot met kefir 48 uur heeft gestaan zeef je de korrels eruit. Ik weeg ze altijd even om te kijken of ze in gewicht zijn toegenomen. 🙂
  8. Vis ook de vijgen en de citroen eruit.
  9. Bewaar de Waterkefir in een afgesloten fles en laat het nog 48 uur narijpen op een donkere koele plek.
  10. De korrels kun je weer volgens bovenstaande instructies in het water doen en je kunt weer helemaal opnieuw beginnen. Hou wel bovenstaande verhoudingen aan en check met hoeveel gram de kefirkorrels zich vermeerderen. Als ze rap groeien dan is dat een teken dat ze in goede conditie verkeren.

Aandachtspunten bij het bereiden van Waterkefir

  • Als je de kefirkorrels binnen krijgt, ga er dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Is dat om één of ander reden niet mogelijk, leg ze dan even in de koelkast (liefst in een laagje water en suiker).
  • Gebruik nooit metaal! De kefirkorrels zijn gevoelig en reageren niet goed als ze ermee in aanraking komen. Gebruik daarom alleen een plastic zeefje, plastic of houten lepels en een glazen pot.
  • Het kan zijn dat wanneer je net begint, de kefirkorrels weer even moeten wennen aan hun nieuwe omgeving en dat het eerste resultaat misschien wat minder is.
  • Gebruik alleen biologische ingrediënten, kefirkorrels kunnen slecht tegen chemicaliën en pesticiden!
  • Vergeet niet om elke ochtend het potje even te ontluchten om explosiegevaar te voorkomen. 😉
  • Gebruik als zoetmiddel geen honing aangezien dat anti-bacteriële eigenschappen heeft en de kefir het daar minder goed op zal doen. Gebruik ook geen witte suiker aangezien die vaak chemisch gebleekt is.
  • Was de spullen die je gebruikt om Waterkefir te maken niet af met afwasmiddelen of andere zeep! Gewoon goed afspoelen. 🙂
  • Wil je dat de kefir stopt met groeien dan zet je het in de koelkast.
  • Wanneer je kefir klaar is en je wilt meer smaak dan kun je een scheutje diksap of een andere fruitsap toevoegen. Persoonlijk doe ik het liever niet, ik vind de smaak van Waterkefir op zichzelf al heel lekker en ik kan niet zo goed tegen fruitsappen (voor mij iets te veel fruitsuikers in één keer 😉 )

Voor meer informatie verwijs ik je graag naar de FB groep Waterkefir en het boekje Melkkefir / Waterkefir. Ook via Google is er een schat aan informatie te vinden. 🙂 Voor meer informatie over het fermenteren zelf: Nourishing Tradiotions en Wild Fermentation.

Happy fermenting! 🙂

waterkefir1

waterkefir2

Tags: ,

Reactie 12 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

    • Die suiker is de voeding voor de Kefirkorrels, daar leven ze op 🙂 Als het goed gaat, is de meeste suiker door ze opgegeten wanneer het kefirdrankje klaar is 🙂 Maar met minder suiker kunnen ze te weinig voeding binnen krijgen. Durf het dus niet zo te zeggen, behalve dat je zelf moet experimenteren 🙂

  1. dit lijkt me leuk om te gaan proberen. Misschien krijg ik mijn vent wel van de frisdrank af.
    Kan ik een portie korrels bij jou bestellen of heb je een wachtlijst 🙂

    • Hoi Sandra,

      Ik heb momenteel geen wachtlijst en toevallig moet ik vandaag weer Kefir oogsten. Als je wilt kan ik je tegen verzendkosten een portie sturen, of je kunt het ook afhalen mocht je in de buurt wonen 🙂 Kijk bij ‘contact‘ voor mijn mail adres, dan kunnen we wat afstemmen. 🙂

      • Ik heb je net een mailtje gestuurd maar weet niet of hij nu verstuurd is. Outlook geeft een fout melding. Ik zou het graag per post ontvangen want ik woon te ver weg.

  2. Veranderd de smaak nog erg tijdens het narijpen? En is de koelkast goed als koele donkere plek of is dat te koud?

    • De koelkast is perfect! En persoonlijk vind ik het lekkerder worden, het wordt meer bruisend 🙂 Buiten de koelkast helemaal, maar dan neemt ook de alcohol percentage ook wat meer toe, dus ik bewaar het toch liever in de koelkast. 😉

  3. Ik heb mijn drankje helemaal gevonden. Ik doe er tegenwoordig niet meteen een citroen bij en maar 1 vijg. Als het dan 48 uur gestaan heeft dan doe ik er na het zeven de sap van een halve citroen en 2 schijven gember bij. Dit laat ik dan nog een 12 uur staan en dan lekker opdrinken.

    • Oh dat klinkt goed Sandra! 🙂 Ik ga het ook eens proberen 🙂 Lekker gezond ook met gember erbij 🙂

  4. Ik ben fan van kefir maar ik vroeg mij af waarom kiezen voor water kefir en waarom voor melk kefir. Hoe bepaal je de keuze? Op basis van voedingswaarde? Aanwezige hoeveelheid suikers?, smaak?

    • Ik denk dat je eerder zou moeten kiezen op basis van wat je beter tolereert en wat je lekker vindt. 😉