Review: Practical Paleo

Één van de eerste Paleo boeken die ik in mijn bezit kreeg was Practical Paleo van Diane Sanfilippo. Ik heb het boek al eerder genoemd en vandaag zal ik er wat meer over schrijven.

Praktisch over Paleo

Wat ik zo fijn vond aan dit boek is dat je niet overladen wordt door theorie, theorie en nog eens theorie. Natuurlijk wordt er uitgelegd wat Paleo inhoudt en wat verkeerde voeding met je lichaam kan doen. Alles wordt in makkelijk Engels helder en duidelijk uiteen gezet begeleid met veel illustraties. Ze legt in heldere taal uit wat een Leaky Gut is, hoe dat kan worden veroorzaakt, waarom granen en peulvruchten geen ideale voeding zijn voor onze darmen en hoe ze voor auto-immuunsysteem problemen kunnen zorgen.

De focus van het boek ligt verder vooral op de praktische kant van Paleo: hoe je Paleo op jouw eigen specifieke situatie kan toepassen. Of dat je nou gewoon wilt afvallen, over wilt gaan op Paleo of je bepaalde klachten ermee hoopt te verlichten, Practical Paleo heeft daar verschillende 30 dagen plannen voor. Daarbij geeft ze gericht advies over supplementen, wat wel en niet te eten, over beweging en verschillende menu’s. Wat me verder opviel is dat een aantal van haar adviezen overeenkomen met het gedachtegoed van Weston Price en Nourishing Traditions: het adviseren van Rauwe melk, bouillon getrokken van botten en supplementeren met levertraan en boterolie. Ik ben zelf erg enthousiast over de ideeën van Weston Price, dus dit sprak me natuurlijk erg aan. 🙂

Achterin het boek zijn er verschillende handige bijlage’s met bekropte informatie en samenvattingen die je uit kunt scheuren en bijvoorbeeld op de koelkast kan bevestigen met een magneetje.

De recepten

Het tweede gedeelte van het boek bestaat uit recepten en mooie foto’s. Alle recepten zijn simpel om te maken en lekker! Zelf hadden we de kip met citroen en artisjokhart geprobeerd en dat viel bij groot en klein thuis in de smaak. 🙂 Het is een lekker blader boek en ik heb het momenteel altijd binnen mijn bereik voor wanneer ik een recept of wat informatie zoek.

Dit is een boek dat eigenlijk ook naar het Nederlands vertaald zou moeten worden! 🙂 Ik vind hem super geschikt voor iedereen die op een laag – drempelige manier meer over Paleo wilt weten.

Voor meer info, zie hier.

practical-paleo-collage