Knapperige crackers met maar 3 ingrediënten! (Paleo, vegan, glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij)

Morgen ga ik naar het Weston Price congres. Ik heb er al twee weken naar uitgekeken! Met een echte Weston Price proof lunch dat ook nog eens geheel glutenvrij zal zijn (jippie!) en geweldig sprekers als Sally Fallon, schrijfster van één van mijn favoriete boeken van dit moment: Nourishing Traditions! Ik zal de hele dag weg zijn en ik bedacht me dat ik vast trek of honger krijg in de trein terug naar huis. Maar aangezien ik Auto – immuun Paleo eet tot en met dinsdag, blijft er niet veel over wat je onderweg mee kan nemen.

Bakbananen als meelvervanger!

Op de blog van The Paleo Mom kwam ik echter een Paleo auto – immuun proof recept tegen: Crackers met maar 3 ingrediënten: zonder noten, zonder ei, zonder zuivel, zonder granen, zonder gluten, zonder suiker! Met als hoofdingrediënt: bakbananen! Het leek me perfect om mee te nemen voor onderweg. 🙂 In eerste instantie leek het me maar een rare gedachte: crackers van bakbananen. Maar The Paleo Mom is heel enthousiast over bakbananen en gebruikt ze in veel recepten als meelvervanger. Toen ik laatst bij de Toko was besloot ik dan ook wat groene bakbananen mee te nemen. Gisteravond maakte ik chips van bakbananen en warempel… ze waren heerlijk! Heel neutraal van smaak, eigenlijk helemaal niet zoet en heerlijk met wat zout. Ik bedacht dat die crackers dan vast ook best lekker zullen smaken. Ze zijn ook nog eens makkelijk te maken. Je hebt wel een goede keukenmachine nodig en wat geduld, aangezien ze best nog een lange tijd in de oven moeten.

Ze smaken echt als crackers

Je zou het niet zeggen, maar je proeft niks van bakbanaan. Ze smaken echt naar crackers! 🙂 De bakbananen moeten dan ook lekker groen zijn anders zouden ze wel anders kunnen gaan smaken. Als je de smaak te pakken hebt kun je je helemaal uitleven en experimenteren met smaken: rozemarijn en knoflook erbij, olijfolie in plaats van kokosolie, pepertjes erbij, paprika poeder erdoorheen. Alles kan! 🙂

Ze waren eigenlijk dus voor morgen bedoeld. Jammer alleen dat ik nu al de helft ervan heb opgegeten. 😉

Ingrediënten €0.00 (1 Portie)

  • Groene bakbananen Gepeld waren ze ongeveer 400 gram bij elkaar 2 stuks
  • Ontgeurde kokosolie 100 gr
  • Keltisch zeezout 1 theelepel

BEREIDING:

  1. Verwarm de oven voor op 150 graden.
  2. Schil de bakbananen. Dat is best nog lastig als ze nog groen zijn. Ik heb zelf uit luiheid een aardappelschilmesje gebruikt 🙂
  3. Snij de bakbananen in schijfjes en doe ze in de keukenmachine.
  4. Smelt de kokosolie au bain marie, of in een pannetje op een heel laag vuurtje.
  5. Doe de gesmolten kokosolie en de zout bij de bakbananen in de keukenmachine.
  6. Draai het geheel tot alles goed gemengd is en smeuïg. Dit kan even duren. Ik heb zelf denk ik zo’n twee minuten de Magimix moeten laten draaien. Stop de keukenmachine af en toe, en schraap de zijkanten weer naar beneden.
  7. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  8. Verdeel het mengsel zo goed mogelijk over de bakplaat tot een gelijkmatig dun laagje met een rubberen mengspatel of een natte lepel.
  9. Laat het geheel een half uurtje in de koelkast rusten.
  10. Met een pizzaroller maak je de cracker vormpjes.
  11. Doe de bakplaat weer in de oven en bak ze tot ze mooi goudbruin zijn. Dit kan wel een uur duren. Hoe dikker de crackers, hoe langer het duurt voor ze klaar zijn. Die van mij hebben zo’n 75 minuten in de oven gezeten.
  12. Er kan heel wat olie vrij komen tijdens het bakken, dat is niet abnormaal. 🙂
  13. Haal ze uit de oven, laat even afkoelen op de plaat en leg ze daarna op een rooster om verder te laten afkoelen.

Tips:

  • De bakbananen horen echt groen te zijn. Zijn ze dat niet, dan gaan ze anders smaken.
  • Hoe dunner je de crackers maakt, hoe knapperiger. Maak je ze dikker dan worden ze wat harder en taaier en hebben ze ook meer tijd in de oven nodig.
  • Zijn de crackers nog niet knapperig nadat ze je uit de oven hebt gehaald, dan kun je ze nog terug in de oven stoppen voor een kwartiertje.
  • Vind je ze te vettig wanneer je ze uit de oven haalt dan kun je ze op keukenpapier leggen en laten afkoelen.

Hier kun je het originele recept terug vinden!

bakbanaan-crackers4

bakbanaan-crackers3

bakbanaan-crackers2

bakbanaan

bakbanaan-crackers

luca---eet---cracker

 

3phase-paleo-gerelateerd

Tags: , , , , , , , , , , ,

Reactie 6 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Super!! Ik doe niet aan auto-immuunprotocol gebeuren, maar heb omwille allergisch kind (geen bv) en eigen intoleranties nagenoeg dezelfdevoedingsmiddelen te mijden als met het auto-immuun protocol….fijn dus zulke recepten :-)!

    • Oh jammer van je kindje, maar als het helpt door deze voedingsmiddelen te mijden, dan is dat natuurlijk heel fijn! 🙂

  2. Met ditzelfde recept maak ik ontbijtpizza: ik deel het in twee porties en doe het in de koekenpan. Groot plat bord er op na een paar minuten en omdraaien. Dan terugschuiven in de koekenpan en nog een paar minuten bakken. Beleggen met bijv. pesto, veldsla, paprika en feta. Heeeerlijk!!

  3. Ik heb deze crackers 3x gemaakt, de eerste 2x precies volgens bovenstaand recept, met bakbananen van de toko die heel moeilijk te pellen waren. De 3e keer heb ik het met bakbananen van de AH gemaakt (Chiquita) en heb ik het deeg niet meer in de koelkast gedaan maar 10 minuten in de oven, toen gesneden en daarna nog 50 minuten in de oven. Bij deze laatste poging waren ze eindelijk echt knapperig te noemen!

    • Hoi Lilian,

      Wat goed dat het met de bakbananen van chiquita beter werkt 🙂 Ik ga het ook daarmee eens proberen! Dankjewel voor je feedback. Groetjes, Diana