Update: inmiddels 23 dagen volgens het auto – immuun Paleo

Ik volg met mijn gezin het Auto – immuun Paleo protocol. Of beter gezegd: ik doe het voor de volle 100% en mijn man en gezin voor zo’n 85 %. We hebben er inmiddels al 23 dagen op zitten en 4 februari is ons laatste dag. A.s. zaterdag ga ik naar het Weston Price congres, wellicht dat ik die dag wat zal moeten smokkelen, al raak ik natuurlijk niks met gluten aan. 😉

Hoe bevalt het?

Het valt me heel erg mee! Ik had dit eerlijk gezegd niet verwacht omdat er zo veel voedingsmiddelen wegvallen. Maar ik heb eigenlijk heerlijk gegeten en geen minuut honger geleden. Ook mijn man en kinderen vonden alles lekker, hoewel de kinderen niet altijd groente kunnen waarderen (maar dat is niks nieuws). Ondanks dat, vindt mijn dochter de Courgette spaghetti net zo smaakvol als de echte en eet ze het graag op. Mijn zoontje van 1,5 laat zich daarentegen niet zo makkelijk voor de gek houden, die moet er niks van hebben nog. 🙂

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Ik moet elke dag voorbereid zijn en van te voren bedenken wat we de komende dagen gaan eten. Vaak kook ik ’s avonds twee keer zo veel zodat mijn man de volgende dag lunch heeft voor zijn werk en wij hier thuis ook al eten hebben klaar staan. Ook maak ik regelmatig gebruik van een slowcooker. Dit is echt ideaal, want ’s avonds mik ik de ingrediënten (vaak stoof- en of suddervlees met verschillende groentes) en kruiden in de slowcooker en de volgende dag is het perfect gaar! Ontbijt zet ik ook vaak de avond van te voren klaar zodat we de volgende ochtend snel aan tafel kunnen. Ik heb eerlijk waar niet uren in de keuken hoeven te staan sinds we Auto – Immuun Paleo eten.

Wat eten we zoal?

Ontbijt: Kokospudding, blauwe bessen met kokosslagroom, smoothie, bananenijsje met groente erin verstopt (zo krijgen de kinderen toch stiekem boerenkool binnen 😉 ), ‘kokoskwark’ met appel en kaneel, milkshake, fruit of een restje avond eten. De kinderen krijgen wel nog regelmatig glutenvrije havermout.

Lunch: Een snelle wokgerecht met vlees/vis en groente, stevige soep, restjes eten van de avond van de vorige dag, suddervlees uit de slowkooker, gegrilde kip die van te voren bereid is, een snelle salade met gerookte makreel/zalm, avocado, zuurkool en komkommer (zie header foto 🙂 ).

Tussendoor: Appel of banaan, restant kokospudding, avocado, zelfgemaakte zoete aardappel chips, kokossnoepjes gemaakt van kokosrasp.

Drinken: Water, kruidenthee, bottenbouillion (al vergeet ik dat laatste nog weleens).

Avondeten: Dit is echt van alles. Basis is altijd groente en vlees. Roerbakschotels, courgette spaghetti met een lekkere saus, bloemkoolrijst curry, stevige soep, gegrilde kip met zoete aardappel en groente, stoofvlees met groente en bloemkool couscous, verschillende soorten vlees, verschillende soorten vis en heel veel groente.

Is het moeilijk vol te houden?

Ik moet zeggen dat ik het redelijk makkelijk vind vol te houden! Ik had, tot mijn verbazing, geen moeite met het feit dat er veel niet mocht. Dit is een heel ander manier van eten, dan ik gewend ben, en ik hou van nieuwe dingen uitproberen. Natuurlijk heb ik weleens mijn moeilijke momenten gehad. Ik had in het begin behoorlijke trek in koffie. Het was niet zozeer dat ik behoefte had aan cafeïne, ik ben namelijk niet echt een koffiedrinker. Het was eigenlijk meer het idee: Een caffè latte associeer ik met gezelligheid en het was meer een emotionele behoefte om met het koude weer iets warms te drinken met iets lekkers erbij. 🙂  De eerste week had ik ook nog behoorlijke trek in zoete dingen, maar daar heb ik nu nauwelijks last meer van.

Merk ik verschil in mijn klachten?

Inmiddels wel! De buikpijn, misselijkheid en oprispingen verdwenen vrijwel direct na een paar dagen. Na een week verdween mijn opgezette buik. Qua energie en vermoeidheid merkte ik de eerste week helemaal geen verschil. De tweede week had ik één goede dag, en de rest van de week was ik enorm moe. Aan het einde van week 2 begon ik bang te worden dat dit ook niet zou helpen. Maar na week 2 begon begon ik beduidend meer energie te krijgen! Ik ben er nog niet, vooral wanneer ik te veel doe uit enthousiasme, dan merk ik dat ik snel moe wordt. Verder val ik overdag niet meer in slaap en ik ondervind steeds minder belemmering in het dagelijkse leven! Ik ben daardoor weer wat vrolijker aan het worden en ik ben weer hoopvol! Een hele leuke bijkomstigheid was dat ik na de eerste week alle broodkilo’s weer kwijt was en zelfs een paar kilo daaronder ben gaan zitten. Inmiddels lijkt mijn gewicht te zijn gestabiliseerd en ik verwacht niet heel veel meer kwijt te raken. Overigens heb ik wel last gekregen van constipatie. 🙁 Dit ligt niet zo zeer aan het Paleo dieet, maar aan het feit dat ik geen gluten meer eet. Dit had ik de vorige keer ook toen ik glutenvrij ging eten en dat was verre van Paleo. Maar dit zal zich vast weer oplossen, het zal vast te maken hebben met gewenning en het feit dat mijn darmen niet meer constant geïrriteerd worden. Het is in ieder geval niet te wijten aan gebrek aan vezels want die krijg ik meer dan genoeg binnen! 😉

gerelateerd-paleo-toetjes

Tags: , , ,

Reactie 1 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. zojuist reageerde ik op je andere blog over AIP maar nu lees ik dit. Interessant, heb je recepten van je ontbijtjes? Mag je bij AIP ook eiwitpoeder? Je ontbijt meestal zonder eiwitten?

    Ik merk nu dat ik bijv wel eens last heb van komkommer, maar dat verdween bij jou?

    Ik ben zo bang dat het na de aanpassingen die ik al gedaan heb, weinig effect heeft of dat ik tekorten krijg oid