De Paleo auto – immuun benadering

Gisteren schreef ik dat mijn voornemen voor 2014 was om volgens het Paleo principe te gaan eten. We zijn 6 januari begonnen en inmiddels zijn we 20 dagen verder. 🙂 Manlief en de kinderen doen voor 85% mee: de kinderen krijgen ’s ochtends soms nog weleens havermout (de glutenvrije variant) en op een kinderfeestje had ik voor mijn dochter een klein zakje biologische chips gekocht waar ze van gesnoept heeft. Verder eten ze eigenlijk altijd wat de pot schaft en ik hoor geen geklaag. Behalve dan de gebruikelijke ontevreden blikken wanneer ze groente op hun bord krijgen. 😉

Een level hoger: de Paleo auto – immuun benadering

We zijn nu bezig met een dertig dagen plan volgens het Paleo Auto – immuun protocol. We eten Paleo, maar het is dan net wat strenger. Voor 30 dagen elimineer je zo’n beetje alles waar je niet goed op zou kunnen reageren en na die 30 dagen introduceer je de voedingsmiddelen geleidelijk aan weer. De reden waarom ik hiervoor gekozen heb is omdat ik mijn darmen zo veel mogelijk wil laten herstellen en zo’n goed mogelijke start wil maken. Voor mensen die een auto – immuun ziekte hebben kan het zelfs helpen om vrijwel altijd volgens het auto – immuun protocol te eten en ik heb dan ook verhalen gelezen van bloggers met een auto – immuun aandoening zoals Reuma en de ziekte van Hashimoto, die hier heel veel baat bij hebben gehad: hun ziekte is in remissie. Zie hier voor meer informatie.

Wat zijn de verschillen tussen Paleo en Auto – immuun Paleo?

Een Auto – immuun benadering betekent dat je nog steeds Paleo eet maar je elimineert nog meer voedingsmiddelen: Zoals:

  • Nachtschade groente zoals tomaten, paprika en pepers (aardappelen worden eigenlijk ook niet gegeten bij een regulier Paleo dieet).
  • Eieren
  • Noten
  • Zaden
  • Chocola
  • Koffie
  • Zuivel (ook de rauwe ongepasteuriseerde zuivel) zoals boter

Na 30 dagen introduceer je langzaamaan bovengenoemde voedingsmiddelen.  Zo merk je gelijk of je tegen een bepaalde voedingsmiddel kan of niet. Wat je voornamelijk wel eet zijn groente, vlees, vis en in beperkte mate ook fruit (hoeveelheid fruit is afhankelijk van welk programma je volgt, ik volg die van Practical Paleo).

Vooral aangeraden om te eten tijdens het Auto – immuun Paleo protocol:

  • Orgaanvlees
  • Bone Broths (botten bouillons)
  • Gefermenteerd voedsel

De orgaanvlees-gedachte snap ik wel: het bevat veel meer voedingstoffen dan normaal vlees, maar ik moet nog erg aan de gedachte wennen. Ik had laatst voor het eerst zelf kalfslever verwerkt in een gehaktbrood en dat was op zich wel lekker. Verder drink ik af en toe kefir en heb ik potjes gefermenteerde groente gevonden in mijn natuurvoedingswinkel van het merk Vegetalia. Elke week trek een bouillon van mergpijp of kippenkarkas en die bewaar ik dan in potten in de koelkast.

Supplementen tijdens het Auto – immuun Paleo

Ook worden er een aantal supplementen aanbevolen om het Auto – immuun protocol te ondersteunen:

  • Levertraan en boterolie van Green Pastures
  • L-glutamine
  • Gelatine van grasgevoerde runderen
  • Magnesium
  • Spijsverteringsenzymen
  • Bromelaïne
  • Probiotica
  • Vitamine D
  • Colostrum

Op de spijsverteringsenzymen na (ik kon geen geschikt merk vinden) neem ik alle bovengenoemde supplementen (Voor meer informatie over de supplementen raad ik je het boek De Supplementenwijzer aan!) Ik moet er wel bij zeggen dat die supplementen mij een rib uit het lijf hebben gekost, maar goed, de meeste zijn voor tijdelijk gebruik. 🙂 Die gelatine is trouwens te gebruiken voor het maken van lekkere desserts! 🙂 Ik maak nu geregeld lekkere pudding met kokosmelk (mijn zoontje die is er dol op: zie de foto hieronder waar hij geniet van zijn kokospudding met fruit 🙂 )

auto-immuun-supplementen-3

Hierbij laat ik het even. Er volgen vast nog meer blogs met mijn ervaringen met het Auto – immuun protocol. 4 februari is de laatste dag en vanaf 5 februari ga ik als eerste eieren introduceren. 🙂

Voor meer informatie over het Paleo Auto – immuun protocol verwijs ik graag naar het boek: Pratical Paleo van Diane Sanfillipo of naar het nog meer gedetailleerde boek The Paleo approach van Sarah Ballantyne (blogster The Paleo Mom). Ook op The Paleo Mom zelf is er veel informatie te vinden.

paleo-approach practical-paleo-auto-immuun-protocol

Tags: , , , ,

Reactie 9 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Hoi Diana,

    Kun je vertellen wie je heeft aangeraden op colostrum suppl te nemen? De reden waarom ik dat vraag omdat melkproducten wordt afgeraden door sarah ballentyne. Ze legt zoals je misschien wel weet uit dat de eiwitten onhandig zijn. Heb ik ergens overheen gelezen? ik hoor het!

    • Ben bekend met de adviezen van Sarah Ballentyne. Toen ik de AIP deed was haar boek nog niet uit en moest ik het hebben van de info uit haar blog. Ik had over de Colostrum gelezen in Clean Gut, die verder ook alle zuivelproducten afraadt en in Nourishing Traditions (en misschien ook Practical Paleo, maar ik weet het laatste niet meer zeker, dat moet ik thuis even opzoeken). Ik heb er zelf geen last van gehad, maar wellicht niet voor iedereen handig om te slikken. 🙂 Ik zal nog even kijken of het in Practical Paleo stond, want ik heb de AIP toen grotendeels daarop gebaseerd.

  2. Wat is nu eigenlijk het grote verschil met het GAPS-dieet? Het lijkt me dat dit aardig overeenkomt.

    • Er zijn idd wel een aantal overeenkomsten 🙂 Maar ik ben niet zodanig bekend met GAPS dat ik er precies het fijne van weet. Met GAPS werk je met allerlei stappen en fases, die bij AIP minder uitgebreid en ingewikkeld zijn. Bij AIP begin je gewoon direct met het dieet en na een maandje probeer je dingen die niet AIP zijn (maar wel Paleo, granen en peulvruchten laat je dus gewoon eruit) weer langzaamaan te herintroduceren. Maar het dieet zelf is gewoon Paleo, zonder noten, zaden, nachtschade, zuivel en eieren. Ook ligt de focus bij AIP op je hele levensstijl (genoeg zonlicht, stress reductie, genoeg slaap) en ik weet niet in hoeverre daarbij GAPS aandacht aan wordt besteed. Gefermenteerde zuivel, geweekte noten en zaden, en eieren zijn wel GAPS verantwoord volgens mij (al weet ik niet vanaf welke stap) en dat is bij AIP niet het geval. Bij AIP ligt de focus grotendeels ook op de darmen net als bij GAPS, maar vooral ook op het weglaten van voedingsmiddelen die het auto-immuunsysteem kunnen over stimuleren (wat een issue is bij AI ziektes).

      • Bedankt voor je antwoord! Ik wil binnenkort met GAPS beginnen, alleen dan iets aangepast naar mijn eigen idee. Misschien is AIP ook wel handig, mijn dochter heeft nl een ei en zuivelallergie. Ik ga me er eens verder in verdiepen wat de verschillen en overeenkomsten zijn.

        • Graag gedaan en heel veel succes! 🙂 Het is soms lastig te bepalen welk van de 2 beter is, er is voor allebei wat te zeggen. 😉 Zo vertelde iemand dat ze niet genoeg verbetering ondervond met GAPS, o.a. door de nog toegestane zuivel, en meer baat had bij AIP (Zij heeft dan ook een Auto – immuunziekte). Zelf verdraag ik zuivel ook niet en was ik al Paleo georiënteerd, dus was AIP voor mij vanzelfsprekender. 🙂

  3. Thanks! Het is ook lastig vind ik. Ik heb veel gelezen over de gezondheidsvoordelen van rauwe melkproducten en eieren, maar mijn dochter kan er echt niet tegen. Ik was al van plan de zuivel en de eieren over te slaan voor haar bij GAPS. Ik ga me iig in AIP verdiepen. Zag al een leuk recept van jou dat geschikt is voor mijn dochter (pompoencake). Komt vast helemaal goed allemaal!

    • Ja eieren en rauwe zuivel van grasgevoerde koeien kun je in principe gewoon gezond noemen. 🙂 Maar helaas is het niet voor iedereen gezond. Zelf kan ik een grote hoeveelheid zuivel niet verdragen omdat ik dan echt last krijg van mijn buik en ik krijg er ook hoofdpijn van. 🙁 Wat ik wel jammer vind aangezien ik het wel erg lekker vind. Voor mijn kinderen koop ik het overigens wel regelmatig, die lijken er geen last van te hebben. Wat gezond is, verschilt echt voor iedereen. Heel veel succes in ieder geval! Hopelijk helpt het, wat je ook gaat volgen (AIP of GAPS).

  4. Dag Diana
    Interessant, zie je nog op AIP? Blijf je daarna paleo eten of ga je ook weer wat boekweit introduceren bijvoorbeeld?
    Voor welke aandoeningen is het geschikt, naast auto immuunaandoeningen?
    Ik heb osteoporose en soms ook wat last van gewrichten, en maag/darmen doen ook niet alles even goed.

    Vond /vind je het niet heel lastig om geschikte voeding te vinden (m.n. ontbijt en tussendoortjes)?

    Bedankt bij voorbaat!