Ode aan havermout en de lekkerste warme havermout ontbijtjes

Wat ik leuk vind aan herfst? Dat we weer kunnen gaan genieten van heerlijke warme havermout ontbijtjes! Havermout is echt heel geliefd hier in huis. Mijn dochter vraagt erom zodra ze opstaat. 🙂 Daarbij is het echt een goede start van de dag. Het vult, je blijft lang verzadigd en het schijnt dat kinderen door havermout beter presteren op school. 🙂 Een perfect begin van de schooldag dus.

Een nachtje laten staan, verkort de kooktijd aanzienlijk!

Wij prefereren havervlokken boven havermout. Havervlokken vragen echter wel om een iets langere kooktijd. Ik neem er graag even de tijd voor wanneer het kan, maar een goede voorbereiding ’s avonds, scheelt weer kooktijd ’s ochtends. Ik zet de avond van tevoren de havervlokken in een steelpannetje, vul het met lauwwarm water tot het onder staat, en doe er een eetlepel ongepasteuriseerde troebele appelazijn bij. Het scheelt heel wat kooktijd in de ochtend, want je hoeft het dan alleen maar even kort te verwarmen tot het kookpunt, het vuur uit te zetten en dan even 5 minuten laten staan. In die tussentijd snijd ik een appel, banaan, hak wat noten, bak een banaan of appel of wat me op dat moment lekker lijkt om de pap mee op te pimpen.

Fytinezuur in haver verhelpen door een nachtje te weken

Een andere reden waarom ik het graag een nachtje laat staan met een eetlepel appelazijn, is om de fytinezuur af te laten breken. Fytinezuur zit in granen, noten, zaden en peulvruchten en bindt mineralen zoals ijzer en zink aan zich waardoor die verminderd opgenomen worden. Zonde dus. 🙂 Maar even een nachtje laten staan met iets zuurs, verhelpt het probleem. Meer informatie hierover kun je in de uiterst informatieve blogs vinden van De Groene Vrouw. Ook het boek  Nourishing Traditions geeft veel informatie over het laten weken, fermenteren en kiemen van granen, noten, zaden en peulvruchten zodat de voedingsstoffen beter opgenomen worden.

Vijf lekkere havermout ontbijtjes

Wij variëren volop met havermout! Er zijn dan ook talloze lekkere gezonde recepten en variaties te vinden en ik wil de 5 favoriete recepten van de laatste tijd delen. 🙂 De recepten zijn allemaal suikervrij en zuivelvrij. Je kunt ook glutenvrije havervlokken of havermout gebruiken om het glutenvrij te maken. 🙂

1. Havermout met gebakken banaan van Ilona Schrijft

Ilona is medeblogster op de gezondemama, een informatieve blog voor mama’s waar ik ook af en toe voor schrijf. Ze heeft sinds kort ook een eigen blog waar ze dit geweldige recept op heeft gedeeld. Laat je niet misleiden door de foto, want het is serieus nu echt één van mijn favoriete variaties geworden! 🙂 Het was extreem lekker! Zelf was ik vergeten de amandelpasta erbij te doen maar dat deed niets af van de smaak. Voor mij staat dit nu op nummer 1. 🙂

havermout1

2. Appel frambozentaart pap van Kyra De Vreeze

Een ander lekker recept is van Kyra De Vreeze, de Appel frambozentaart pap, een recept waar iedereen hier thuis ook van genoten had!

havermout2

3. Havermoutpap met appel, kaneel en rozijnen

Net alsof je appeltaart eet. 🙂 Deze eten we echt geregeld, al hebben we wel een eigen variant hierop. Maar iedereen die weleens havermout eet en creatief is, heeft wel eens de combi gemaakt met appels, kaneel en rozijnen. Een recept is te vinden op Voedzaam en snel.

havermout4

4. Havermout met pindakaas en banaan

Pindakaas bij je havermout? Jaaaa dat is echt lekker! Wellicht nog lekkerder is wanneer je de pindakaas in het recept van Chocolate Covered Katie vervangt door Amandelpasta. 🙂 Om te watertanden!

havermout3

5. Havermout met chocola en fruit

We houden van chocolade! En dat gaat ook goed samen met havermoutpap. 🙂 De combi met frisse fruit maakt het helemaal af! Een variant op dit recept kun je vinden op Kiwi en zo.

havermout5

Copyright header immage: ilovemypit 

nourishing-traditions2

 ontbijt-&-lunch-recepten

Tags:

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens