Knapperige havervlokken – granola ontbijt (suikervrij, zuivelvrij, tarwevrij)

Nu het wat mooier weer is heb ik gewoon geen zin in warme ontbijtjes. Normaal maak ik dan de overnight oats, maar die was ik een keer vergeten klaar te zetten voor de volgende dag. We hadden niet veel anders dan havervlokken in huis dus besloot ik er maar een  granola / cruesli van te maken.

Boordevol suiker, toevoegingen en zelfs transvet

Toen ik gezond ging eten was die lekkere cruesli één van de dingen die ik ging laten staan. Niet alleen is de gangbare supermarkt cruesli een suikerbom, ook zitten er tal van e-nummers in en zelfs een beetje transvet in sommige merken! Dacht ik dus verantwoord te ontbijten vroeger… niet dus!

Of heel erg duur

In de natuurvoedingssupermarkt zijn er gezondere varianten te koop, die vrij zijn van e-nummers en onwenselijke vetten. Maar niet alle merken zijn suiker- en tarwevrij, en de cruesli’s die wel aan mijn eisen voldoen zijn vaak niet te betalen, terwijl dit recept minstens net zo lekker is en eigenlijk helemaal niet zo duur!

Vegan en glutenvrij opties

Dit recept is voor zo’n 700 a 750 gram. Als de honing vervangen wordt door agave of maple siroop dan is het zelfs helemaal vegan. Je kunt er zelfs een glutenvrije granola van maken als je kiest voor glutenvrije havervlokken!

Ingrediënten €0.00 (6 Porties)

  • Havervlokken 300 gr
  • Boekweitzaadjes 100 gr
  • Kokosrasp 125 gr
  • Koudgeslingerde honing Of maple siroop, agave 70 gr
  • Gehakte blanke amandelen 100 gr
  • Rozijnen 100 gr

BEREIDING:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden
  2. Doe de havervlokken, boekweitzaadjes, kokosrasp en honing in een grote ovenschaal of bakplaat.
  3. Roer alles goed door elkaar en verdeel de kokosolie erover.
  4. Doe het voor 15 minuten in de oven.
  5. Roer het mengsel in de tussentijd 2 keer door.
  6. Het is klaar wanneer de havervlokken en boekweitzaadjes mooi goudbruin gekleurd zijn.
  7. Laat het afkoelen en doe het in een glazen pot.
  8. Hak de amandelen fijn en doe die samen met de rozijnen erbij en roer alles nog één keer goed door.
  9. Serveer met rijst- of amandelmelk of yoghurt en vers fruit.

granola2

 

granola3

 

granola1

 

gezond-genieten

Tags:

Reactie 6 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens

  1. Granola over een banana softserve moet je eens proberen, hemels! Liefst als ie nog een beetje warm is… Yumm! 🙂

  2. Dat moeten alle kinderen toch lusten met die lekkere aardbeien erbij!

  3. Pingback: Gezonde natuurlijke voeding: Waar te beginnen? | De Groene Bak

  4. verdeel de kokosolie erover… welke olie? Ik zie geen kokosolie bij de ingredienten

    • Een paar eetlepels zou genoeg moeten zijn. Groetjes