Open brief aan Unilever

Ik heb niet de illusie dat de hoge heren (en dames) bij Unilever dit ooit zullen lezen en als ze dat wel doen, dat ze zich hier echt wat van aan zullen trekken. Ik schrijf deze brief in de ijdele hoop dat naïeve consumenten wakker geschud worden en zich niet meer laten misleiden door wat grote spelers in de levensmiddelenindustrie beweren. We moeten ons gaan realiseren dat grote bedrijven alleen een overlevingskans hebben als er geld verdient wordt en er zo veel mogelijk winst gemaakt wordt. Dat is hun primaire doel. Niet om ons te helpen. Wat ze hooguit willen, is ons verleiden met mooie reclames zodat we producten van ze gaan kopen. Als het echter alleen bij verleiden zou blijven dan zou ik het niet zo’n punt vinden. Natuurlijk mag iedereen hun producten kopen als ze dat graag willen en wanneer ze daar zin in hebben! Zolang ze maar dát doen op basis van goede informatie. Maar vaak gaat het verleiden een stap te ver en kunnen we spreken van misleiding. Persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen. Ik wil ook benadrukken dat Unilever echt niet het enige bedrijf is die zich hieraan schuldig maakt. Ik richt mijn onderstaande betoog nu wel aan Unilever, maar eigenlijk mag de hele levensmiddelenindustrie zich aangesproken voelen.

Beste hoge pief bij Unilever,

Ik ben zeer bekend met uw producten en heb ze vaak genoeg in het verleden zelf ook in mijn winkelmandje gegooid. Ik dacht dat ik niet al te slecht bezig was. Ik geloofde dat de producten van jullie ‘gele’ vertrouwde baby-lijn veilig waren voor mijn pasgeboren dochter, aangezien ik alles voor mijn kleintje over heb. Toen ze voor het eerst haar tandjes in een boterham zette, zorgde ik ervoor dat die besmeert was met jullie ‘blauwe’ halvarine en dacht dat ze zo essentiële stoffen binnen kreeg die goed zijn voor een goede start van de dag en een bijdrage hadden in haar groei en ontwikkeling. Ik dacht mijn huid te verwennen met een crème die als slagroom aanvoelde en ik was ervan overtuigd dat ik met bepaalde lightproducten goed voor mijn lijn en gezondheid bezig was. Dit is namelijk de boodschap die jullie via de mainstream media uitdragen. Jullie doen namelijk erg jullie best om ons ervan te overtuigen dat jullie het beste van het beste voor hebben. Sterker nog, jullie zeggen dit ook! Laatst kwam ik per toeval op jullie Facebook zakelijke pagina en las ik deze tekst:

Our mission is to help people everywhere increase the quality of their life without increasing their environmental footprint. We have set out an ambitious plan to help more than a billion people take action to improve their health and well-being, to halve the environmental impact of our products and to improve the livelihoods of half a million people in our supply chain by 2020.”

Dit zijn echt hele mooie woorden meneer de hoge pief van Unilever. Zo’n mooie veelbelovend statement roept bij mij echter wel een aantal vragen op. Ik wil hier dus graag wat dieper op ingaan.

De kwaliteit van ons leven verbeteren

Jullie missie is om mensen, overal, te helpen de kwaliteit van het leven te verbeteren. Ik vraag me echter oprecht af hoe jullie dit doen? Doen jullie dit door eten in laboratoria te ontwikkelen die chemische additieven bevatten, transvetten, te veel zout en veel geraffineerde suiker om ons zo aan een eetverslaving te helpen? Wel handig, want zo blijven consumenten steeds terug komen voor meer.

Light producten

Als we dan eenmaal allemaal last hebben van overgewicht, dan beloven jullie ons ook hier weer vanaf te helpen door ons producten aan te bieden die, volgens jullie, geen (of weinig) vet bevatten. Maar vaak wordt dat gecompenseerd door meer geraffineerde suiker toe te voegen, want anders smaakt zo’n product nergens meer naar. Buiten beschouwing gelaten dat we eigenlijk vet nodig hebben voor allerlei belangrijke processen in ons lichaam. Vetvrij eten is verre van gezond en maakt ons uiteindelijk zelfs dikker. Willen we minderen met suiker? Dan zijn er de suikervrije producten die weer stijf staan van de chemische zoetmiddelen, die mogelijk zelfs nog schadelijker zijn dan geraffineerde suiker.

Hart- en vaatziekten

Als er naast overgewicht nog andere serieuze gezondheidsproblemen als gevolg hiervan de kop opsteken, bieden jullie een namaakboter aan met plantensterolen die de cholesterol zou doen verlagen. Echter zijn er aanwijzingen dat jullie ‘oh zo gezonde’ plantaardige boter juist het risico verhoogt op aderverkalking en hart- en vaatziekten.

Ecologisch voetafdruk verminderen?

Jullie schijnen ook bezorgd te zijn om het milieu en streven er naar om de ecologische voetafdruk te verkleinen en duurzaam te worden. Dat klinkt in één woord geweldig! Ik vraag me alleen af hoe? Wat doen jullie om de afvalstroom van klanten die jullie producten gebruiken te verminderen? Jullie overbewerkte levensmiddelen moeten allemaal in verpakkingen aangeboden worden met een mooi label erop. Zonder die luxe verpakking houden jullie namelijk geen product meer over om te verkopen.

Gebruik van plastic

Naast het feit dat door het kopen van jullie producten we enorm veel afval produceren, bevatten veel verpakkingen plastic. Plastic is helemaal geen milieuvriendelijk product: het is enorm vervuilend om te produceren. Er komen veel giftige stoffen bij kijken waaronder die leuke hormoonverstorende en kankerverwekkende weekmakers. Deze stoffen komen ook weer bij de consumenten terecht en vervolgens ook weer in het milieu als de lege verpakkingen op de vuilnisbelt terecht komen.

Afvalproducten uit de olie- en benzine industrie op onze huid?

Hoe willen jullie duurzaam zijn, als de verzorgingsproducten die wij allemaal massaal gebruiken, vol zitten met synthetische stoffen? Afval producten uit de olie- en benzine industrie die onze huid behoorlijk irriteren, stoffen die onze hormoonhuishouding verstoren omdat jullie zulke smeersels langer houdbaar willen maken, stoffen die zelfs toxisch zijn. Maar deze zijn wel allemaal heel goedkoop. Jullie doen er vervolgens een mooie verpakking omheen (= meer afval), gooien er een dure reclame campagne tegenaan om het imago wat op te poetsen en zo kunnen jullie de hoofdprijs ervoor vragen.

Hoe zit het met huishoudelijke artikelen?

Ook de schoonmaakmiddelen zijn alles behalve onschuldig en er wordt niet voor niets maar al te vaak gewaarschuwd dat we onze kleine kinderen er vooral verre van moeten houden. Maar we maken er wel elke dag ons huis mee schoon: we dweilen er de vloer mee waar de baby op kruipt, wassen er de kleren mee die we onze kinderen aantrekken, en ga zo maar door. Al deze schoonmaakmiddelen komen vervolgens via het riool in het milieu terecht.

Als jullie echt om ons zouden geven dan…

Als jullie echt om onze gezondheid zouden geven dan stoppen jullie met het massaal misleiden en beginnen jullie met het maken van echte en eerlijke producten. Zonder hulp van rare additieven waarvan sommige kleurstoffen ADHD kunnen triggeren bij onze kinderen, of in bijna alles MSG (E621) te stoppen zodat we maar niet kunnen stoppen met eten.

Echte ingrediënten, biologisch eten en natuurlijke producten

Dan verwerken jullie in de levensmiddelen echte ingrediënten, geen smaakstoffen die ons de illusie geven dat er bijvoorbeeld echte groente of fruit in verwerkt zitten. Dat jullie producten gaan aanbieden zoals ze horen te zijn, zoals onze grootouders ze ook zouden herkennen. Producten waar jullie geen synthetische vitamines aan hoeven toe te voegen om de voedingswaarde op te krikken. Eten dat vers is en geen producten die zo lang houdbaar zijn dat het een mensenleven kan overleven. Als jullie echt om onze gezondheid en aardbol zouden geven dan gaan jullie biologische producten aanbieden. Dan zouden jullie verzorging- en schoonmaakproducten gaan produceren zonder schadelijke synthetische stoffen maar natuurlijke stoffen gaan gebruiken.

Jullie echte missie?

Maar als jullie deze veranderingen echt zouden doorvoeren dan valt het hele verdienmodel weg. En laat dat nou net jullie echte missie zijn: geld verdienen en winst maken, ten koste van alles.

Met vriendelijke groet,

Een ex-klant (ik heb besloten mijn geld beter uit te geven: aan echt eten en gezondere producten)

Image credit: martinroell

Tags: , , , , , , , ,

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens