Italiaanse quinoa met bloemkool en anjovis (zuivelvrij, suikervrij en glutenvrij)

Bloemkool, anjovis en knoflook gaan zo goed samen! πŸ™‚ Ik ben er gek op. Normaal gesproken zou ik onderstaand recept maken met pasta en een paar lekkere Cherry tomaatjes erbij. Maar quinoa is ook heel lekker in dit gerecht en de tomaten miste ik absoluut niet. Dit was echt een heerlijke voedzame lunch en ’s avonds hebben we er weer van genoten. πŸ™‚ Het mooiste was toch wel dat het binnen 30 minuten op tafel stond. Dit recept is zuivelvrij, suikervrij, e-nummer vrij en glutenvrij!

Zo veel knoflook???!!

Ja, in dit recept gebruik ik maar liefst 3 tenen knoflook. Wellicht wat veel voor de gemiddelde Nederlander. Nee je gaat er niet van stinken! Van gebakken / gekookte / gare knoflook ga je echt niet stinken, van rauwe knoflook wel. πŸ˜‰ Maar mocht je 3 tenen toch te heftig vinden, dan volstaan 2 tenen knoflook ook. πŸ™‚ Het is maar net wat je lekker vindt! Ik ben gewoon een knoflook freak. πŸ˜‰

Eh . . . Anjovis?!

Voor wie niet van anjovis houdt, je proeft het er echt niet in terug! Anjovis is een geweldige smaakmaker en als je de anderen niet eens vertelt dat er anjovis in zit, dan zullen ze het niet eens merken. Vraag maar aan Jamie Oliver (hij zegt dit zo vaak in zijn kookprogramma’s). πŸ˜‰

Ingrediënten €0.00 (4 Porties)

  • Bloemkool Middelgrote 1 stuk
  • Anjovis in olie Bijvoorbeeld van het merk 'Fish 4 Ever' uit een glazen potje 30 gr
  • Knoflook 3 teentjes
  • Quinoa 250 gr
  • Gehakte peterselie 5 eetlepels
  • Keltisch zeezout En een snufje voor bij de bloemkool zelf 1 eetlepel
  • Versgemalen zwarte peper Naar smaak 1 snufje
  • Water 1 liter
  • Ontgeurde kokosolie om in te bakken 1 eetlepel
  • Olijfolie Extra vergine 1 scheutje
  • Edelgistvlokken Naar smaak 1 theelepel

Bereiding:

  1. Snijdt de bloemkool in roosjes en spoel ze af.
  2. Snijdt de knoflook in kleine stukjes. Verwarm een grote pan en smelt daarin de kokosolie. Doe daar de knoflook in met de anjovis en bak ze goudbruin. De anjovis hoef je verder niet te klein te snijden, het valt vanzelf uit elkaar in de pan en lost vanzelf op.
  3. Voeg de bloemkoolroosjes, water en een snufje zout toe en laat het geheel in 20 minuten met de deksel gaar koken op middelgroot vuur.
  4. Kook in een andere pan de quinoa gaar in ruim water en een eetlepel zout.
  5. Als de quinoa gaar is voeg het dan toe aan de bloemkool.
  6. Hak de peterselie fijn, strooi het over de bloemkoolschotel. Besprenkel het met olijfolie, wat vers gemalen peper naar smaak en edelgistvlokken.

78

Tags:

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens