Super simpel snel havermout ontbijt (suikervrij, zuivelvrij, vegan)

Wist je dat kinderen beter presteren op school als ze de dag starten met een goed ontbijt? Niet alleen dat ze ontbijten is belangrijk, maar ook wat ze eten schijnt de leerprestaties op school te kunnen verbeteren. Ik schreef hier al eerder over op degezondemama.nl. Ik heb het hier over havermout. Havermout is gezond, goed voor je en ook nog eens ontzettend lekker! Wij zijn daar inmiddels helemaal fan van.

Echter, de eerste keren dat ik havermout kookte viel het hier thuis niet in de smaak. Ik had dan ook werkelijk geen idee wat ik aan het doen was en het pakje belandde in de achterste hoek van de keukenkast.

Heel wat maanden later probeerde ik het weer: dit keer met biologische havermout en plantaardige melk i.p.v. koemelk. Het grote voordeel is vooral dat havermout dat bereidt wordt met plantaardige melk (met uitzondering van soja) minder snel aankoekt. Toen lukte het wel en iedereen thuis vond het lekker. Dochterlief vindt het zelfs zo lekker dat het eerste wat ze vraagt wanneer ze wakker wordt is om pap. Regelmatig vraagt ze ook nog eens om een extra portie. 🙂

Wij variëren er flink op los als het om havermout onbijtjes gaat, maar onderstaand basisrecept is lekker simpel en valt altijd in de smaak. Je kunt een melk naar keuze kiezen, bij ons thuis is rijstmelk favoriet omdat het van zichzelf wat zoeter smaakt.

Regelmatig serveer ik het gewoon zo, alleen met banaan, en dat vindt niemand hier thuis een straf. Sterker nog, mijn driejarige peuter hanteert de volgende regel: hoe kaler en simpeler de havermout, hoe beter, en hoe meer extra porties ze vraagt. 😉

N.B. Daarbij is dit ontbijtje goedkoper dan duurdere cruesli (of andere voorbewerkte suikerrijke ontbijtgranen) of broodmaaltijden met beleg. 😉 We kopen per week, soms anderhalve week, 1 kilo biologische havermout voor ongeveer 3 Euro. Daar eten we met z’n vieren elke dag van! Al telt ons jongste telg nog niet als een volledige portie en de bananen zijn dan nog niet meegerekend.

Ingrediënten €0.00 (1 Portie)

  • Havermout 4 a 5 eetlepels
  • Plantaardige melk rijst-, haver- of amandelmelk (check de ingrediënten voor een ongezoete variant!) 200 ml
  • Banaan 1 stuk
  • Biologische vanille extract 1 theelepel
  • Smaakmakers naar keuze kaneel, fruit, cacao, zoetmiddel, kokosrasp etc. 1 a 2 theelepel

Bereiding:

  1. Doe de havermout in een steelpan met de melk en vanille extract en kook het volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Doe dit, tot het de gewenste dikte heeft. Havermout is redelijk snel klaar, kies je voor havervlokken dan moet het wat langer koken.
  3. Als de havermout klaar is, schep het in kommetjes en prak in elke kom een banaan erdoor.
  4. Strooi er lekker kaneel over en garneer het met wat je maar lekker lijkt.

 

Tags:

Reactie 0 Reacties

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

Jouw gegevens